kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۸۹۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران:

نقل و انتقال پول با خارج به شرایط قبل از تحریم برنگشته است

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در شرایط فعلی کشور تنها برخی از بانک‌ها امکان نقل و انتقال پول در عرصه‌های بین‌المللی دارند و به همین دلیل هنوز نتوانستند به شرایط قبل از تحریم برگردند.

 

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: برخلاف وعده‌های داده شده که قرار بود ارز تک نرخی تا پایان سال 95 حل می‌شود این موضوع به مرحله اجرایی نرسیده است و شرایط اجرای آن نیز فراهم نشده است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران معتقد است تا زمانی که شرایط اجرای ارز تک‌نرخی در کشور فراهم نشود اجرای آن نیز با مشکل روبرو خواهد بود.
وی ادامه داد: بانک مرکزی در صورتی می‌تواند ارز تک نرخی را در اقتصاد کشور اجرا کند که منابع لازم آن را نیز داشته باشد تا در صورت تقاضای بیش از حد با کاهش بیش از حد نوسانات بازار را مدیریت کند.
لاهوتی تصریح کرد: برای تک‌نرخی شدن قیمت ارز روابط بانکی و کارگزاری با سایر کشورها بسیار مورد اهمیت است تا از طریق سیستم بانکی بتوان برای حمل و نقل خارجی استفاده کرد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در شرایط فعلی کشور تنها برخی از بانک‌ها امکان نقل و انتقال پول در عرصه‌های بین‌المللی دارند و به همین دلیل هنوز نتوانستند به شرایط قبل از تحریم برگردند.
لاهوتی یادآور شد: بانک‌های ما بر اساس قوانین جدید بین‌المللی کارآمدی خود را در زمان تحریم‌ها از دست داده‌اند. در صورتی که الزامات یاد شده برای اجرای تک‌نرخی شدن ارز فراهم نشود مانند دهه 70 با شکست روبرو خواهیم شد و باید بتوانیم مانند تجارب موفق تک نرخی شدن ارز در دهه 80 ثبات را به بازار برگردانیم.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: کشوری که اقتصاد پویا، شرایط اقتصادی شفاف داشته باشد ارز چند نرخی در آن مشاهده نمی‌شود. چند نرخی بودن ارز در کشور نشان از ضعف‌های اقتصادی است که با تک نرخی شدن آن می‌توان به ثبات و پایداری سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی رسید.وی عنوان کرد: تک‌نرخی شدن ارز رتبه فساد را در کشور کاهش می‌دهد یا وجود 2 یا چند نرخ ارز باعث ایجاد رانت برای افرادی می‌شود که منابع ارزان‌قیمت در اختیار دارند.
لاهوتی ادامه داد: چند نرخی بودن ارز فسادی در سیستم اقتصادی بوجود می‌آورد که باعث آسیب زدن به محیط کسب و کار می‌شود و استفاده از رانت موجود در نرخ ارز باعث بیشتر شدن فاصله طبقاتی در کشور است.رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: تداوم وجود ارز چندنرخی در کشور باعث بیشتر شدن ثروت‌های بادآورده‌ای میان افراد می‌شود که تجربه آن در کشور بوده و مضرات آن برای جامعه مشاهده شده است.
وی در پایان گفت: امیدواریم بانک مرکزی هر چه زودتر بتواند شرایط ایجاد ارز تک‌نرخی در کشور را فراهم کند تا محیط کسب و کار و اقتصادی کشور به سمت شفافیت پیش رود.