kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۸۹۱
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران:

قاچاق میوه و تره‌بار سازماندهی شده است

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: دلیل کیفیت بالای میوه و تره‌بار قاچاق، این است که ورود آن به صورت سازماندهی شده انجام می‌شود.


سیدرضا نورانی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو درباره قاچاق کالا به کشور اظهار کرد: باید به مسئله قاچاق میوه و تره‌بار با تامل نگاه کنیم زیرا اگر حمل و نقل یخچالی صورت نگیرد آن کالا قابل عرضه در بازارهای مصرف نیست اما قاچاقچی کالایش را با تجهیزات می‌آورد و به همین دلیل وقتی کالای قاچاق را می‌بینید، خیلی تازه است. علت اینکه کالاهای قاچاق به راحتی و باکیفیت وارد می‌شوند، قاچاق سازماندهی شده است.
وی ادامه داد: یک فرد هیچ گاه نمی‌تواند به راحتی کالای قاچاق وارد کند. اگر وارد قنادی‌ها شویم، می‌بینیم که به وفور بادام خارجی وجود دارد که قاچاق است. وقتی تولید بادام هندی نداریم و در داخل نیز مصرف وجود دارد، بادام هندی به وفور به صورت قاچاق وارد می‌شود.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران یکی از مضرات ورود میوه و تره‌بار قاچاق را ورود آفات اعلام کرد و افزود: برای مبارزه با آفات میلیون‌ها دلار باید هزینه کنیم چون وارد باغات و مزارع می‌شود.
همچنین حمیدرضا شاه‌محمدی؛ نماینده وزارت جهاد کشاورزی در ستاد مبارزه با قاچاق گفت: قاچاق، ضمن داشتن ضررهای اقتصادی، موجب از بین رفتن تولیدات باغ‌ها به دلیل ورود آفات می‌شود.
وی میزان واردات مواد غذایی قاچاق را یک میلیارد و 400 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: حدود 270 میلیون دلار چای قاچاق وارد کشور می‌شود.نماینده وزارت جهاد کشاورزی در ستاد مبارزه با قاچاق، میزان صادرات کشور در حوزه مواد غذایی را پنج میلیارد دلار اعلام کرد.
واردات 609 هزار تن موز!
در همین حال، بر اساس گزارش تجارت خارجی در سال 95، در این مدت 468 میلیون و 735 هزار و 337 دلار به وزن 608 هزار و 837 تن موز وارد کشور شده است.
به گزارش فارس، همچنین سال 94 نیز بالغ بر 515 میلیون و 941 هزار و 876 دلار به کشور آمده بود؛ بنابراین به لحاظ تغییرات ارزشی سال گذشته با منفی 9 درصد کاهش روبرو بوده است. معادل ریالی موزهای وارداتی 1734 میلیارد و 320 میلیون تومان است. موز نهمین کالای عمده وارداتی به کشور محسوب می‌شود.