kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۸۸۵
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی :

ارگان‌های دولتی در زمان حوادث ، ناکارآمد عمل می‌کنند

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: پیشنهادی به شکل مقدماتی مطرح کرد‌ه‌ایم تا بسیج یک سازمان امداد و نجات و سازمان پاسخ به حوادث و بلایا را به صورت مستقل ایجاد کند.


محمد رئیسی‌زاده به فارس گفت: تعلل و ناکارآمدی که در سال‌های اخیر در بحث رسیدگی به حوادث و بلایا از سوی ارگان‌های دولتی وجود دارد، بسیج را به این فکر وادار کرده است که یک مجموعه‌ای را به عنوان مجموعه مدیریت بحران تشکیل دهد؛ همچنین یک پیشنهادی به شکل مقدماتی مطرح کرد‌ه‌ایم که بسیج یک سازمان امداد و نجات و سازمان پاسخ به حوادث و بلایا (سازمان مدیریت بحران) را ‌ شکل دهد.رئیسی‌زاده افزود: در زمان بروز حوادث عمدتاً اولین نیروهایی که برای امدادرسانی حضور پیدا می‌کنند نیروهای بسیج و سپاه هستند اما ابزارها، امکانات و منابع مالی در اختیار ارگان‌های دولتی است پس چه بهتر که سازمان بسیج مجموعه‌ای را تشکیل دهد که در حوادث و بلایا وظیفه امدادرسانی را داشته باشد.
وی اظهار داشت: برای اولین بار بسیج دانش‌آموزی را وارد این بحث کرده‌ایم تا بتوانیم از طریق پایگاه‌های بسیج دانش‌آموزی بحث شناخت خطر و مفاهیم مرتبط با سلامت در حوادث و بلایا را در مدارس آموزش دهیم.
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور ادامه داد: برگزاری کنگره‌های علمی در زمینه آموزش و بلایا و نهادینه کردن مفهوم حادثه و خطر باید انجام شود و سازمان مدیریت بحران می‌تواند وارد این کار شود. همچنین وزارت بهداشت و هلال‌احمر و اورژانس می‌توانند در این مسئولیت وارد شوند. بنابر این نمی‌توان گفت که هیچ کدام از این سازمان‌ها با این کار تناسبی ندارند اما بسیج به این کار ورود کرده و خوبی آن هم این است که همه ارگان‌های مربوطه را زیر چتر پوشش خود گرفته است.
رئیسی‌زاده یادآور شد: بسیج تا کنون نقش آموزش در حوادث و بلایا را به خوبی ایفا کرده و همچنین تعامل بسیار خوبی با سازمان‌های مختلف دارد و همه ارگان‌ها نقش محوری بسیج را در بحث مدیریت حوادث و بلایا قبول کرده‌اند.وی افزود: نگاه بسیج، نگاه ارگانی، سیاسی و جناحی نبوده و نیست بلکه نگاه به مصالح کشور و اهمیت این علم بوده است. رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در پاسخ به این سوال که آیا بسیج در بحث حوادث و بلایا به صورت مستقل وارد می‌شود یا بعد از درخواست همکاری سایر ارگان‌های دولتی به حوادث مختلف ورود پیدا می‌کند، گفت:‌ ما در بحث امدادرسانی و بلایا حتماً سعی می‌کنیم با سایر ارگان‌ها هماهنگ عمل کنیم اما ورود بسیج موکول به اجازه سایر ارگان‌ها نیست زیرا بعضی از ارگان‌ها متأسفانه سرعت عملشان بسیار پایین است.