kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۸۸۴
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو مطرح کرد

خطر مسمومیت شدید با مصرف خودسرانه ویتامین‌ها

کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو گفت: مصرف بی‌رویه ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های k،E،D وA که به راحتی از بدن دفع نمی‌شوند می‌توانند افراد را در معرض ابتلا به مسمومیت‌های شدید قرار دهند.



به گزارش روابط عمومی غذا و داروی علوم پزشکی همدان، مجید حنیفه، منظور از مکمل را جبران کمبود بعضی از مواد معدنی و آنزیم در بدن به علت دریافت نکردن از طریق تغذیه بیان کرد و افزود: کاربرد مکمل‌ها بیشتر به منظور بهبودی است و نه جایگزین یک برنامه غذایی صحیح، چون که بیشتر مواد معدنی و ویتامین‌ها در انواع غذاها موجود است.
وی افزود: ویتامین‌ها با توجه به دوز مصرفی درج شده بر روی آنها جزء فرآورده‌های مکمل محسوب می‌شوند بدین معنی که اگر دوز مصرفی توصیه شده روزانه باشد به عنوان مکمل و اگر بالاتر از این مقدار باشد به عنوان دارو شناخته می‌شود که مصرف آن‌ها حتما باید با مشورت پزشک انجام شود.
حنیفه با اشاره به امکان دریافت نکردن همه مواد معدنی از غذا در همه افراد گفت: افرادی که مبتلا به کمبود شدید ویتامین‌ها هستند می‌توانند با دستور پزشک از مکمل‌ها با دوز بالاتر استفاده کنند و افرادی که دچار کمبود شدید نیستند، برای جبران کمبود بعضی مواد معدنی و آنزیم بدن با راهنمایی دکتر دارو ساز از ویتامین‌هایی با دوز مصرفی روزانه استفاده کنند.
وی یکی از مسائل مبتلابه روز در مورد ویتامین‌ها و مواد معدنی را مصرف بیش از حد آنها دانست و افزود: سال هاست که در مورد خطرات مصرف بیش از حد ویتامین‌ها ومواد معدنی هشدار داده می‌شود، بخصوص در مورد ویتامین‌های محلول در چربی ( ویتامین k،E،D وA )که به راحتی از بدن دفع نمی‌شوند و افراد را در معرض ابتلا به مسمومیت‌های شدید با ویتامین و مواد معدنی قرار می‌دهد.
کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه در خصوص مولتی ویتامین‌ها گفت: مصرف روزانه یک عدد مولتی ویتامین می‌تواند تا حدودی نیاز بدن شما را برطرف سازد و شما را در معرض خطر مسمومیت قرار نخواهد داد.