kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۸۵۴
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
گزارش خبری تحلیلی کیهان

اعتراف دولت به نگرانی از طرح مطالبات اقتصادی مردم در انتخابات

رئیس‌جمهور در جمع روسای دانشگاه‌های کشور نگرانی خود از طرح مطالبات اقتصادی مردم در انتخابات را بروز داده و گفت‌: عده‌ای چنین تبلیغ می‌کنند که باید نظر مردم روی موضوعات اقتصادی کشور باشد ولی همه زندگی مردم اقتصاد نیست!

سرویس سیاسی -

حسن روحانی دیروز در نشست با روسای دانشگاه‌های کشور با اشاره به اینکه در عرصه فناوری و علم نمی‌توان با حکم قضایی و با دستور محدودیت ایجاد کرد، گفت: امروز در عرصه علمی مسیری آغاز شده که هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، لذا باید خودمان را برای شرایط دنیای امروز و فردا آماده کنیم، البته قبول دارم که باید از ابزار، درست استفاده کرد، لذا همه باید تلاش کنیم تا جوانان در مسیری قرار بگیرند که از فناوری‌های مختلف به طور صحیح استفاده کنند، اما جمع‌آوری و کنار گذاشتن این نوع فناوری، امکان‌پذیر نیست.
روحانی بدون این که بگوید چه کسی یا نهادی جلوی استفاده مردم از اتوبان یا هواپیما را گرفته است اضافه کرد: در دنیای امروز، نمی‌شود به راحتی و با یک حکم به طور مثال استفاده از اتوبان‌ و هواپیما را به خاطر وقوع یک تصادف و یا سانحه تعطیل کرد.
رئیس‌ جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مردم در پای صندوق‌های آرا حضور می‌یابند تا نظر خود را در موضوعات مختلف اعلام کنند، گفت: عده‌ای چنین تبلیغ می‌کنند که نظر مردم باید روی موضوع اقتصادی جامعه باشد، اما مردم به شما اجازه نمی‌دهند که همه زندگی آنها را در اقتصاد خلاصه کنید و باید درباره فرهنگ، آزادی هم برنامه داشته باشید، اگر می‌خواهیم در معرض آرای مردم قرار بگیریم، لازم است، همه نیازمندی‌های جامعه مطرح شود.
گفتنی است دولتی که در زمینه عمل به وعده‌های اقتصادی خود در تبلیغات انتخاباتی سال 92 موفقیتی کسب نکرده طبیعی است که از محوریت اقتصاد در انتخابات گلایه داشته و به انتظارات و مطالبات بحق مردم حمله کند.
بیکاری بزرگترین ناامنی فکری برای دانشجویان
رئیس‌ جمهور در ادامه بیکاری را بزرگترین ناامنی فکری برای دانشجویان، دانست و گفت: در یک مقطع زمانی، مدرک تحصیلی به معنای جواز اشتغال به کار هم بود اما امروز دیگر اینگونه نیست و صرفاً یک مدرک محسوب می‌شود و در به وجود آمدن چنین شرایطی بی‌تردید معایب و اشکالاتی دخیل بوده است. چطور می‌شود که دانشجوی یک دانشگاه در حالی که هنوز مدرک خود را نگرفته، جذب بازار کار می‌شود، اما فارغ‌التحصیل دانشگاه علی‌رغم مکاتبات فراوان باز هم بیکار می‌ماند؟ اینگونه موارد باید ریشه‌یابی و اصلاح شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی اهمیت مهارت‌آموزی در کنار عالم شدن را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر در کنار علم، مهارت وجود نداشته باشد، هیچ فایده‌ای ندارد، لذا چنانچه دانشگاه‌ها به صنعت و تولید متصل شوند، شاهد شرایط بهتری خواهیم بود.
رئیس‌ جمهور نزدیک انتخابات و با گذشت چهار سال از آغاز به کار دولت یازدهم تصریح کرد: امروز بزرگترین مسئولیت همه ما ایجاد اشتغال برای جوانان، به ویژه جوانان تحصیلکرده است برای این کار باید همه دست به دست هم بدهیم.
داغ شدن رقابت نابرابر انتخاباتی
با نزدیک شدن به اعلام تائید صلاحیت‌ها و زمان رسمی و قانونی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری‌، فعالیت‌های تبلیغی یک‌جانبه حسن روحانی در صدا و سیما شدت یافته است، این تبلیغات ‌یکسویه که علنا صدا و سیما را تبدیل به ستاد و بلندگوی رسمی دولت کرده است مورد اعتراض نامزدهای دیگر انتخابات قرار گرفته است تا جایی که حجت‌الاسلام رئیسی در نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به روحانی و رئیس‌ صدا و سیما آنان را به حرکت در مدار قانون و اخلاق فراخواند.
هر روز که می‌گذرد فعالیت‌های تبلیغاتی روحانی و دولت یازدهم برای به دست آوردن دوباره کلید پاستور شدت می‌گیرد‌، صدا و سیما لحظه به لحظه فعالیت‌های دولت را پوشش می‌دهد و از سوی دیگر نیز رئیس‌جمهور که در سال‌های گذشته فعالیت چندانی از جمله سفر به استان‌ها نداشته است سفرهای استانی را شدت بخشیده و در آخرین نمونه آن قرار است صبح پنجشنبه به شیراز سفر کند!
با احتساب سفر پنجشنبه این هفته به شیراز روحانی تنها در یک ماهه اول سال جاری 7 سفر استانی داشته است در حالی که رئیس‌جمهور در 6 ماهه اول سال گذشته تنها به پنج استان رفته بود.
اعتراض «رئیسی» به تبلیغ ویژه
 رسانه ملی برای «روحانی»
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نامه‌ای خطاب به علی‌عسکری رئیس ‌سازمان صدا و سیما تاکید کرد که فرآیند داورى آگاهانه مردم شریف را مخدوش نسازید.
در بخشی از نامه حجت‌الاسلام رئیسی به رئیس ‌سازمان صدا و سیما آمده است: انتظار این است به منظور برگزاری انتخاباتی «سالم، پرشور و رقابتی»، رسانه ملی خود را به رعایت عدالت تبلیغاتی ملزم بداند. متأسفانه برخلاف روال معمول، اکنون برنامه‌های جاری رئیس‌جمهور محترم که یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری می‌باشند، به طور پی در پی و پرحجم در صدا و سیما پوشش زنده و خبری پیدا می‌کند.
در ادامه این نامه تصریح شده است‌: از آنجا که بسیاری از برنامه‌های مزبور، جزو شئون انحصاری رئیس ‌دولت نبوده و انجام آنها متوقف به حضور ایشان نیست، از صدا و سیما انتظار می‌رود با عنایت به اهداف و مأموریت‌های قانونی خود از هرگونه اقدامی که با ایجاد شائبه تبلیغ جانبدارانه به نفع یک فرد یا جریان خاص، فرآیند داوری درست و آگاهانه مردم شریف را مخدوش سازد، جداً پرهیز نماید.
حجت‌الاسلام رئیسی در نامه‌ای جداگانه به رئیس‌جمهور تاکید کرد‌: بنده و جنابعالی پیش از آنکه حقوقدان باشیم، هر دو مفتخر به کسوت روحانیت هستیم و این انتساب، ما را به رعایت امور اخلاقی بیش از دیگران ملزم و موظف می‌نماید.
وی ادامه داد‌: اگر در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت برای خدمت به مردم می‌باشد و همین مایه مباهات ماست، حیف است که به شائبه نمایش‌های تبلیغاتی که داوری دیگران را درباره ما مخدوش می‌کند، آلوده شود.
نامه دفاتر 60 گانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عسکری
از سوی دیگر دفاتر 60‌گانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز طی نامه‌ای به رئیس ‌سازمان صدا و سیما اعلام کردند‌: علی‌رغم خدمات بی‌سابقه رسانه ملی و تبدیل شدن همه شبکه‌های رادیویی -تلویزیونی به روابط عمومی دولت یازدهم، تنها عایدی این رویکرد شما، ادامه هجمه بی‌امان دولتمردان و رسانه‌های متبوع آن به رسانه ملی بوده است!
این تشکل‌های دانشجویی ادامه دادند: علی‌رغم آنکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باید نهادی مستقل بوده که نباید وامدار دولت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای صاحب قدرت، احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی کشور باشد، اما این اصل مهم در دوره کوتاه مدیریتی شما بارها نقض شده است.
در ادامه تاکید شد: رسانه ملی که باید پژواک صدای مردم در انعکاس مشکلات و انتقادهایشان از دولت به خصوص مشکلات اقتصادی سال‌های روی کار بودن دولت تدبیر و امید باشد، متاسفانه به سمت برنامه‌های بی‌محتوا، بدون شفافیت، سازشکار و تملق‌گو با دولت اعتدال پیش رفته است!
در بخش دیگری از این نامه آمده است‌: انتظار جنبش دانشجویی از شما به عنوان رئیس‌ رسانه ملی این است که با توجه به نزدیک شدن به فضای انتخابات ریاست جمهوری که نقش رسانه ملی در روشنگری و رشد‌دهی به افکار عمومی جامعه غیر قابل انکار است، رعایت امانت، انصاف، عدالت و مساوات در پخش برنامه‌های سیما و برگزاری نشست‌های تخصصی و کارشناسی برای عموم مردم است.
امتیازگیری دولت از صدا و سیما
 با اهرم بودجه و شانتاژ
هفته گذشته کیهان در گزارشی به این موضوع پرداخته و تاکید کرد « اگرچه از آغاز دولت تدبیر و امید، حمله به رسانه ملی در دستور کار دولتمردان بوده اما با نزدیک شدن به انتخابات تحت فشار قرار دادن این سازمان با اهرم بودجه و شانتاژ به منظور امتیازگیری، شکل گسترده‌تری یافته است.»
در بخشی از این گزارش آمده بود « روز شنبه (19 فروردین) و در جریان عدم پخش زنده مراسم سخنرانی رئیس‌جمهور در همایش «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» واکنش همه‌جانبه رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب مبنی بر فاصله گرفتن رسانه ملی از اصل بی‌طرفی برانگیخته شد به طوری که به‌طور همزمان و با حجم گسترده فضای رسانه‌ای و کانال‌های تلگرامی نزدیک به دولت هجمه علیه سازمان صدا و سیما را آغاز کرده و صداوسیما را به تخریب دولت در آستانه انتخابات متهم کردند.»
موضوعی که همان شب رئیس‌رسانه ملی به آن واکنش نشان داد و در گفت‌وگویی به بیان آماری از میزان اختصاص شبکه ملی به فعالیت‌ها و عملکرد دولت پرداخت تا گمانه‌زنی درباره فشارهای دولت به این سازمان را به یقین تبدیل کند.
عبدالعلی علی عسکری در این گفت‌وگو که شنبه شب از تمام بخش‌های خبری رسانه ملی پخش شد عنوان کرد: رسانه ملی در حمایت از دولت تلاش‌های زیادی انجام داده است، حتی همکاران من آماری از عملکرد سازمان استخراج کردند که نشان می‌دهد از آغاز سال ۹۵ تا بهمن‌ماه روزانه ۲۱ ساعت از برنامه‌های تلویزیونی در شبکه‌های مختلف به بیان اقدامات دولت مربوط بوده است. رئیس‌صدا و سیما این را هم گفت که براساس آمار استخراج شده هر کدام از اعضای کابینه نیز به‌طور متوسط در مدت مشابه روزانه ۶ ساعت از شبکه‌های مختلف رسانه ملی استفاده کرده‌اند.
رئیس‌رسانه ملی در بخش دیگری از سخنانش غیرمستقیم اشاره‌ای هم به موضوع عدم پخش زنده سخنرانی رئیس‌دولت یازدهم کرد: با توجه به ورود به فضای انتخاباتی و شروع ثبت نام کاندیداها از روز سه‌شنبه این هفته، عقل حکم می‌کند، صدا و سیما برای حفظ عدالت رسانه‌ای، در انعکاس و پخش برنامه‌های اعضای دولت، ملاحظاتی را تا پایان انتخابات در نظر بگیرد که دوستان دولت نیز بر آن صحّه می‌گذارند.
اطمینان از فشار دولتی‌ها بر رسانه ملی اما زمانی به قطعیت رسید که در کمتر از ۱۲ ساعت پس از پخش گفت‌وگوی رئیس‌صداوسیما، پخش زنده سخنرانی رئیس‌جمهور از رسانه ملی از سر گرفته شد!
رسانه ملی رسانه‌ای است که باید زبان گویای مردم باشد و مطالبات آنها را از دولتمردان و مسئولین بازتاب دهد. در این حال قرار گرفتن این کارکرد برای صداو سیما که مورد اجماع همه کارشناسان حوزه رسانه است در کنار کارنامه ضعیف دولت یازدهم و عدم تحقق وعده‌های بسیار این دولت، بستری را ساخته که دولتمردان و حامیان دولت را به هراس انداخته است.
یکی از اصلی‌ترین دلایل عصبانیت و ناراحتی دولتمردان تدبیر و امید از رسانه ملی همین نکته است. چرا که دولت در زمینه عمل به وعده‌های خود کارنامه بسیار ضعیفی دارد. خاصه اکنون که دولت یازدهم برای ادامه فعالیت خود در قالب دولت دوازدهم نیاز به رای مردم دارد مطرح کردن وعده‌های محقق نشده دولت یازدهم پاشنه آشیل دولت است.
این موضوع باعث شد که در چهار سال گذشته صدا و سیما همواره مورد هجوم طیف حامیان دولت قرار گیرد. حالا در آستانه انتخابات این حملات قطعا بیشتر از قبل خواهد شد. در این حال و با هدف تغییر رویه رسانه ملی از دو کارکرد ویژه که به آنها اشاره شد، امتیازگیری دولت از صدا و سیما با اهرم بودجه و شانتاژ در این روزها شکل گسترده‌تری به خود گرفته است.
تشدید فعالیت‌های انتخاباتی
 به اسم سفرهای استانی
چنانچه ذکر آن در ابتدای این گزارش رفت با احتساب سفر پنجشنبه این هفته به شیراز روحانی تنها در یک ماهه اول سال جاری 7 سفر استانی داشته است در حالی که رئیس‌جمهور در 6 ماهه اول سال گذشته تنها به پنج استان رفته بود.
استاندار فارس در این زمینه گفت: رئیس‌جمهور به همراه تنی چند از اعضای هیئت دولت صبح پنجشنبه ۳۱ فروردین وارد شیراز خواهد شد.
سید محمدعلی افشانی قبل از ظهر سه‌شنبه ۲۹ فروردین در جمع خبرنگاران گفت: سفر رئیس‌جمهور به شیراز، پروژه محور بوده و فاقد شاخصه‌های تشریفاتی است لذا این سفر با هدف شرکت در مراسم بزرگداشت سعدی شیرازی و همچنین افتتاح بیش از ۴۰۰ پروژه انجام می‌شود.
نامزد ضربه‌گیر هم وارد میدان شد
از سوی دیگر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز که به عنوان نامزد پوششی و ضربه‌گیر وارد انتخابات شده است دیروز به بهانه افتتاح چندین پروژه تبلیغات انتخاباتی را تشدید کرد.
جهانگیری در مراسم افتتاح تاسیسات فاضلاب و سامانه آبرسانی شهر جدید پرند گفت : هر چه زمان می‌گذرد صداقت این دولت در عمل به این موضوع روشن‌تر می‌شود. خیلی‌ها شعار می‌دهند و حرف‌هایی می‌زنند اما وقتی باید از این آزمایش سربلند بیرون بیایند نشان می‌دهند که آن حرف‌ها فقط برای منافع زودگذر و فریب انسان‌های مظلوم کشور بوده است.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: فکر می‌کنند اگر این طور شعار دهند می‌توانند بیایند و چند صباحی هر کار خواستند با کشوری مثل ایران بکنند. اگر فرصت داشته باشم برخی مسائل را خواهم گفت، شعار مبارزه با فساد دادند و فسادهای قرن اتفاق افتاد، شعار کار دادند، هدر دادن منابع اتفاق افتاد.
جهانگیری با اشاره به دیدار عیدانه هیئت دولت با مقام معظم رهبری در سال ۹۵، اظهار کرد: همین عنوان فرماندهی اقتصاد مقاومتی را ایشان فرمودند و با راهنمایی مقام معظم رهبری این تعیین نام صورت گرفت وگرنه دولت اسم آن را ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی گذاشته بود.
نامزد ضربه‌گیر روحانی به این سؤال پاسخ نداد که در یک سال گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتی دولت کدامین موفقیت را کسب کرده است ، از سوی دیگر جهانگیری از شعارهای انتخاباتی و تبلیغاتی نامزدها گلایه می‌کند و این شعارها را برای منافع زودگذر می‌داند ولی پاسخ نمی‌دهد که وعده‌های صد روزه روحانی در سال 92 برای چه بوده است؟!
دولت در ارتقای سلامت جامعه
چه کرده است!؟
خبر دیگر این که جمعی از کارشناسان نظام سلامت و نمایندگان اقشار این حوزه با دکتر جلیلی ملاقات کردند. در این دیدار مسائل اصلی نظام سلامت کشور و راهکارهای حل مشکلات حاضر بررسی شد.
 به گزارش رجانیوز جلیلی در این جلسه ضمن تاکید بر استقرار نظام شفاف اطلاعات در حوزه سلامت اظهار داشت: در سال ۱۳۹۱ بودجه وزارت بهداشت حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۵ این بودجه به ۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. موضوع این جلسه بررسی خروجی و نتیجه این افزایش سه برابری بودجه است.
وی تاکید کرد وظیفه نظام سلامت علاوه بر بهداشت و درمان باید ارتقاء سلامت نیز باشد و افزایش رضایتمندی، دسترسی برابر و افزایش کارآیی سه شاخص مهم آن هستند که دوستان ما در کارگروه نظام سلامت در این دو سال موضوع را به تفصیل بررسی نموده‌اند.
در این جلسه کارشناسان و نمایندگان اقشار مرتبط با نظام سلامت نیز در این باره نظرات تکمیلی خود را بیان کردند.
گفتنی است سعید جلیلی در یک اقدام قابل تحسین برای وحدت جریان انقلابی از ثبت‌نام در انتخابات خودداری کرد ، روند عملکرد وی در چند سال گذشته نشان از آن داشته که سعید جلیلی در حوزه‌های گوناگون مرتبط با زندگی مردم مطالعه و برنامه‌ریزی‌های وسیعی داشته است ، دولت بایستی به سؤال دلسوزان پاسخ دهد که به عنوان نمونه در ارتقای سلامت در جامعه با توجه به افزایش سه برابری بودجه وزارت بهداشت چه کرده است؟!