kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۸۰۰
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱

پشت پرده جنایت هولناک تکفیری‌ها در فوعه و کفریا /پای قطر، ترکیه و 35 میلیون دلار در میان است

یک کارشناس مسائل نظامی و راهبردی سوریه فاش کرد، عاملان عملیات تروریستی اخیر در منطقه «الراشدین» سوریه، تکفیری‌های مورد حمایت قطر بودند که برای این جنایت 35میلیون دلار پول گرفته بودند.

سرویس خارجی-

ماجرای تبادل محاصره‌شدگان در سوریه و نقش قطر در این تبادل و سپس، انفجار بمب در الراشدین، هر ناظر بی‌طرفی را به یاد ضرب‌المثل معروف «شریک دزد و رفیق قافله» می‌اندازد.
حدودا سه هفته قبل مذاکرات میان دمشق و گروه‌های مسلح سوری با میانجیگری قطر، نتیجه داده و قرار شده بود که 8000 شیعه تحت محاصره در دو شهرک «فوعه» و «کفریا» با 3800 فرد مسلح و اعضای خانواده آنها در چهار شهرک دیگر مبادله شوند.
اما، از همان ابتدا کارشکنی در جبهه مقابل قابل مشاهده بود و نهایتا جنایت خونین تروریستی در «الراشدین» (غرب حلب) علیه شیعیان مظلوم فوعه و کفریا روی داد که شهادت حدود 120 نفر و جراحت بیش از 200 تن دیگر را به دنبال داشت.بسیاری از شهدا و مجروحین این جنایت توام با خیانت کودکان کوچک سوری بودند.
تا آن زمان کسی به درستی نمی‌دانست علت وقوع این سناریوی خونین چه بود و شاید تفکر غالب این بود که یک تکفیری به رسم معمول این جریان تروریستی، دست به این اقدام زده است. اما اکنون که چند روزی از این ماجرا می‌گذرد، ابعاد تازه‌ای از این ماجرا فاش شده است.
پس از انتشار خبرهای جسته و گریخته‌ای درباره اینکه «کودکان فوعه و کفریا قربانی اختلافات داخلی میان تروریست‌ها شده‌اند»؛ دیروز تسنیم به نقل از خبرنگار خود در دمشق گزارش داد که «قطر» در این ماجرای خونین نقش داشته است.«کمال جفا» کارشناس مسائل نظامی و راهبردی اهل سوریه در دمشق به خبرنگار تسنیم گفته «گروه‌های تروریستی مزدور سعودی و اختلافی که بین آنها و تروریست‌های مورد حمایت قطر و ترکیه ایجاد شد، جنایت الراشدین را رقم زده است.»وی در ادامه، فاش کرده: «بر اساس اطلاعاتی که به دست (ما) رسیده، بروز اختلاف میان گروه‌های تروریستی بر سر تقسیم 35 میلیون دلار اهدایی رژیم قطر، سبب شده برخی سرکرده‌های میدانی به دیگر گروه‌ها خیانت بکنند.»
به گفته «کمال جفا»، «جنایت بزرگی که در منطقه الراشدین رخ داده،‌تا حدود زیادی محصول اختلافات میان گروه‌های تروریستی وابسته به رژیم آل سعود و گروه‌های وابسته به قطر بوده است.به نظر می‌رسد که یک جریان تروریستی برای ایجاد اختلال در روند مبادله، عامل انتحاری خود را روانه الراشدین می‌کند.»این کارشناس سوری همچنین، به اختلافات و درگیری‌هایی اشاره کرده که طی روزهای جاری میان تروریست‌های مورد حمایت کشورهای مختلف جریان دارد.قطر، ترکیه و رژیم آل سعود بزرگترین حامیان مالی و تسلیحاتی تروریست‌ها در خاک سوریه و عراق هستند.به همین خاطر،‌ اگر تروریست‌ها در این دو کشور شکست بخورند، پیامدهای زیادی برای سه کشور فوق به دنبال خواهد داشت.
با وجود حمایت‌های همه‌جانبه قطر، ترکیه و عربستان از تروریست‌ها، سران این سه کشور خود را مخالف تروریسم قلمداد می‌کنند و حتی در برخی مقاطع، علیه آنها اقداماتی نیز کرده و جنایات آنها را محکوم می‌کنند. در همین چارچوب، دولت ریاض پس از چند روز، جنایت تروریست‌ها در الراشدین را محکوم کرد. پیش از این آمریکا نیز با اکراه، این اقدام تروریست‌ها را محکوم کرده بود.
سایر رویدادها
* جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا با بمباران روستایی در شرق «دیرالزور»، 16 غیرنظامی را کشتند و 40 تن دیگر را زخمی کردند.
* روسیه برای از سرگیری مذاکرات سوری- سوری در آستانه، پیشنهادات جدیدی را به مخالفان مسلح سوریه ارائه داد.
* صدها شهروند سوری ساکن شهر «مسعده» در «جولان» اشغالی، علیه اشغالگران صهیونیست تظاهرات کردند. جولان در جنگ 1967 به اشغال رژیم اسرائیل درآمده است.