kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۶۱۷
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
برخلاف وعده دولت

یارانه 3 برابری برخی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی واریز نشد

دولت با وجود اعلام افزایش مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از طریق پرداخت یارانه بیشتر، این مبلغ را به حساب برخی مددجویان نریخت و هیچ تضمینی برای پرداخت آن در آینده هم وجود ندارد.


چند روز قبل ستاد هدفمندی یارانه طی اطلاعیه‌ای از سه برابر شدن یارانه نقدی بیش از 10 میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی خبر داد.
در اطلاعیه ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره افزایش مستمری مددجویان آمده است: پیرو اطلاعیه قبلی به اطلاع مردم شریف ایران می‌رساند در راستای اجرای قانون بودجه سال 1396 کل کشور و به منظور افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجوی تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، مستمری مددجویان مذکور به صورت علی‌الحساب به شرح جدول ذیل افزایش یافته و علاوه بر یارانه پرداختی فروردین در ساعت 24:00 مورخ 1396/1/26 به حساب سرپرستان خانوارها واریز و قابل برداشت خواهد شد.
مبلغ افزایش یافته افراد تحت پوشش:
950/000 ریال برای خانوار یک نفره
1/890/000 ریال برای خانوار دو نفره
2/530/000 ریال برای خانوار سه نفره
3/370/000 ریال برای خانوار چهار نفره
3/650/000 ریال برای خانوار پنج نفره و بیشتر.
این در حالی است که تعدادی از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی در تماس با خبرگزاری تسنیم از عدم واریز مبلغ اعلام شده از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها خبر دادند. آنها تاکید کردند که طبق روال ماه‌های گذشته برای هر نفر 45 هزار و 500 تومان واریز شده و خبری از مبلغ افزایش یافته مورد ادعای سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیست.
مصرف انتخاباتی
در همین حال حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، انجام پرسرعت طرحی که با مخالفت دولت مواجه بود از سوی دولتمردان یازدهم را دارای استفاده تبلیغاتی در جهت انتخابات دانست.
وی با اشاره به طرح سه برابر شدن یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی گفت: طرح اصلی مربوط به افزایش مستمری این خانوارها که شش میلیون نفر را پوشش می‌دهد مربوط به مجلس نهم می‌باشد. این طرح با 270 امضا به هیئت رئیسه تقدیم شد اما با سنگ‌اندازی برخی در مجلس نهم به سرانجام نرسید. در نهایت، مجلس دهم، پیگیر طرح مذکور شد و همین پیشنهاد با مخالفت دولت در برنامه ششم، گنجانده و مورد موافقت کمیسیون تلفیق نیز قرار گرفت.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه همان مصوبه با وجود مخالفت نماینده دولت، در لایحه بودجه 96 نیز قرار گرفت، گفت: با پیگیری‌های فراوان و علیرغم میل باطنی دولت، در نهایت این طرح مجلس شکل قانونی به خود گرفت.
حاجی دلیگانی افزود: از این جهت که دولت این کار را انجام داده خوشحال هستیم اما انجام پرسرعت این طرح نمی‌تواند بی‌ارتباط با بحث‌های انتخاباتی باشد. این کار در بازه زمانی فعلی بعضا با هدف استفاده‌های تبلیغاتی صورت گرفته است.
طرح سه برابر کردن یارانه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در حالی است که علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت روحانی در واکنش به وعده انتخاباتی یکی از ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: این بزرگترین دروغ به فقراست. این هنر نیست که ما 200 یا 300 هزار تومان در جیب افراد بگذاریم و ظرف چهار ماه به اشکال مختلف چهار برابر آن را از جیب او خارج کنیم.
سابقه بد دولت یازدهم در تضمین پرداخت یارانه
وعده سه برابر شدن یارانه محرومان در حالی داده شده و ناقص عمل شده که تضمینی برای اجرای آن وجود ندارد. دولت یازدهم در ابتدای شروع به کار خود بر حذف یارانه مردم عزم کرد اما با مخالفت 97درصدی مردم مواجه شد. با این حال بر اساس گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دیوان محاسبات دولت 3/8 میلیون یارانه‌بگیر در سال 94 را حذف کرد و 955 میلیارد تومان کمتر، یارانه می‌پردازد. بنابراین تضمینی برای ادامه پرداخت چنین یارانه‌ای از سوی دولتمردان روحانی وجود ندارد به ویژه اینکه در خود دولت هم مخالفینی دارد. حسین عبده تبریزی؛ مشاور وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با نسیم آنلاین در خصوص افزایش سه برابری یارانه نقدی برخی از اقشار جامعه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: باید بررسی شود این اقدام با پیشنهاد دولت در لایحه بودجه آمده یا جزو اضافات مجلس بوده است. اگر جزو اضافات مجلس باشد دولت چاره‌ای ندارد و باید آن را اجرا کند.
وی افزود: اگر یارانه نقدی را به اقشار واقعا نیازمند بدهیم مشکلی وجود ندارد، مسئله یارانه‌ها این است که در حال حاضر میان همه مردم عمومیت دارد، ولی در کلیت آن جریان یارانه باید کوتاه‌مدت باشد نه بلندمدت.
این اقتصاددان حامی دولت گفت: گاهی اوقات دولت مجبور است در یک مقطع خاصی به اقشار ضعیف جامعه یارانه دهد. کما اینکه در مسکن هم دولت به اقشار ضعیف‌تر یارانه سود می‌دهد، ولی جریان پرداخت یارانه نباید یک جریانی بلندمدتی باشد و نباید به یک جریان تبلیغاتی هم تبدیل شود. در کل من مخالف افزایش میزان یارانه‌ها هستم.