kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵

تظاهرات و هرج و مرج در 150 شهر آمریکا /هواداران و مخالفان ترامپ به جان هم افتادند

مخالفان و موافقان ترامپ در 150 شهر آمریکا به خیابان‌ها آمده و در برخی شهرها به زد و خورد شدید با یکدیگر پرداخته‌اند.


سرویس خارجی-

از بهمن ماه سال گذشته که ترامپ رسما قدرت را در کاخ سفید به دست گرفته، آمریکا درگیر کشمکش‌های گسترده داخلی و خارجی است. نزاع بین سیاستمداران، جنجال سر فرمان مهاجرتی ترامپ و لغو آن از سوی دادستان‌ها، تلاش برای استیضاح وی، اعتراضات گسترده مردمی و... تنها گوشه‌ای از این کشمکش‌ها است. در این بین هستند کارشناسانی که معتقدند ترامپ برای انتقال همین بحران‌ها به خارج و افزایش محبوبیت خود در سطح داخلی و ایجاد همبستگی ملی، به سوریه حمله کرد، بمب بزرگ را در افغانستان به کار گرفت و تنش‌ها درشبه جزیره کره را تشدید کرد.
اما ظاهرا هیچ کدام از این اقدامات به نفع وی تمام نشده است چرا که بر اساس جدیدترین نظر سنجی‌ها که نتایج آن از سوی «اریک بوهلرت»، نویسنده و تحلیلگر مسائل بین‌المللی منتشر شده، روند نزولی محبوبیت ترامپ  بعد از این اتفاقات تغییری پیدا نکرده و کماکان ادامه دارد.
عامل ناآرامی‌های تازه
هم‌زمان با روز مالیات در آمریکا، هزاران تن از شهروندان این کشور در 150 شهر  علیه پنهانکاری ترامپ در ارائه اظهارنامه مالیاتی خود در حالی به خیابان‌ها آمدند که برخی از این اعتراضات به  شدت به خشونت کشیده شده است. ترامپ اولین رئیس‌جمهور آمریکا در چهار دهه اخیر است که از انتشار کامل اظهارنامه مالیاتی خود اجتناب می‌کند. برگزارکنندگان «راهپیمایی مالیات» در بیش از ۱۵۰ شهر در سراسر آمریکا تلاش داشتند تا توجهات را به سمت امتناع ترامپ از انتشار سابقه مالیاتی‌اش جلب کنند؛ کاری که روسای جمهوری پیشین آمریکا  از بیش از ۴۰ سال پیش انجام می‌دهند اما با ورود هواداران رئیس‌جمهور، اوضاع تغییر کرد.
برکلی، واشنگتن، نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا، سان‌فرانسیسکو، لس‌آنجلس و بوستن از جمله شهرهایی هستند که تظاهرات ضد ترامپ در آنها برگزار شده و درگیری‌هایی نیز در آنها صورت گرفته است. شدیدترین درگیری‌ها از «برکلی» کالیفرنیا گزارش شده است که در آن موافقان و مخالفان ترامپ به شدت به جان هم افتادند. معترضان بطری‌های آب و قوطی به سمت یکدیگر پرتاب کردند و از چوب و چماق و چاقو و پنجه‌بوکس علیه هم استفاده کردند.طبق گزارش رویترز، گروهی از معترضان با صورت‌های آغشته به خون همچنان در حال کتک‌کاری بودند. هنوز آماری رسمی از تعداد زخمی‌ها منتشر نشده اما  برخی رسانه‌ها به نقل از پلیس اعلام کرده‌اند که در این درگیری‌ها دست‌کم ۱۱ تن زخمی شده‌اند. ‌ تصاویر منتشر شده از این درگیری‌ها از شدت آن حکایت دارد. در این زد و خوردها بین موافقین و مخالفین حتی پرچم آمریکا نیز به آتش کشیده شد.به گزارش ایسنا در پی به خشونت کشیده شدن این اعتراضات در کالیفرنیا، به گفته رییس پلیس این منطقه تاکنون ۱۵ تن بازداشت شده‌اند و انتظار می‌رود با توجه به تداوم درگیری‌ها این تعداد افزایش یابد.
استیضاح ترامپ
از سوی دیگر در ادامه تلاش دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ «ماکسین واترز» نماینده دمکرات از ایالت کالیفرنیا با بیان اینکه تا استیضاح ترامپ از پای نخواهد نشست، تاکید کرد: «هر روز خواهم جنگید تا ترامپ استیضاح شود.» بر اساس این گزارش، خانم «واترز» روز مالیات را «فرصتی برای معطوف ساختن افکار عمومی به مسئله خودداری دونالد ترامپ درارائه سابقه مالیاتی وی قرار داد.»
بنا بر گزارش واشنگتن اگزماینر این نماینده مجلس نمایندگان آمریکا با شرکت در تظاهراتی که به همین مناسبت در واشنگتن دی.سی برپا شده بود گفت که به رئیس جمهوری آمریکا اعتماد ندارد. وی به شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی نیز گفت: «من تا استیضاح او هر روز خواهم جنگید.»