kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۵۷۸
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵

کره‌شمالی بدون توجه به تهدیدات ترامپ موشک جدید خود را آزمایش کرد

پیونگ یانگ بی‌اعتنا به فضای پر التهاب چند روز گذشته و تهدیدات آمریکا موشک جدید خود را آزمایش کرد اما این آزمایش به شکست انجامید.


خبر آزمایش این موشک که روز گذشته در سواحل شرقی کره شمالی انجام شد، در حالی از سوی ارتش کره‌جنوبی و پنتاگون تایید شده که پیونگ یانگ در روزهای اخیر شاهد فشارهای مضاعف از سوی آمریکا و همچنین چین برای توقف برنامه‌های هسته‌ای‌اش بوده است. وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» هم با تایید خبر آزمایش موشکی ناموفق کره شمالی در سواحل دریای ژاپن اعلام کرده که «این موشک چند ثانیه پس از پرتاب منفجر شده است.» به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کره جنوبی (یونهاپ)، هنوز مشخص نیست که موشک بالستیک پرتاب شده از چه نوعی بوده است و تشخیص نوع آن همچنان در دست بررسی است.   کره شمالی روز شنبه به آمریکا در مورد دست زدن به هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه هشدار داده و تاکید کرده بود این کشور آماده است تا با حملات اتمی  پاسخ دشمنانش را دهد. این اظهارات در حالی از سوی کره شمالی بیان شده که این کشور یکصد و پنجمین سالگرد تولد «کیم ایل سونگ» اولین رهبر کره شمالی را جشن گرفته است. به همین مناسبت روز شنبه رژه نظامی بزرگی در پیونگ یانگ، با حضور «کیم جونگ اون» رهبر فعلی این کشور برگزار شد و پیش‌بینی می‌شد که او دستور انجام آزمایش موشکی جدیدی را صادر کند.
پیونگ یانگ روز گذشته (شنبه) در سالگرد تولد «کیم ایل سونگ» بنیانگذار کره شمالی، 60 موشک را که به نظر می‌رسید یکی از آنها موشک بالستیک قاره پیما باشد، به نمایش گذاشته بود. این نمایش قدرت در حالی صورت گرفت که آمریکا ناوهای جنگی خود را به آب‌های شبه جزیره کره اعزام کرده است. تنش‌های کره شمالی و غرب در روز‌ها و هفته‌های گذشته بر سرانجام ششمین آزمایش موشکی پیونگ‌ یانگ افزایش چشمگیری داشته است.
نشست شورای امنیت ملی کره جنوبی
شورای امنیت ملی کره جنوبی اما در واکنش به آزمایش هرچند ناموفق این موشک صبح یکشنبه در سئول، پایتخت این کشور تشکیل جلسه اضطراری داد. سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی جدید کره شمالی اعلام کرد «اگر کره شمالی باز هم دست به آزمایش هسته‌ای بزند یا عملیات مشابهی انجام ‌دهد با اقدامات جدی روبه رو خواهد شد.» آزمایش موشکی ناموفق کره شمالی تنها چند ساعت پیش از آن انجام شد که «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با مقام‌های کره جنوبی وارد سئول پایتخت این کشور شده بود. معاون رئیس‌جمهور آمریکا پس از ورود به کره جنوبی در جمع نظامیان این کشور، شلیک موشکی کره شمالی را «تحریک‌آمیز» خواند. وی همچنین از تداوم تعهد و عزم واشنگتن برای کمک کردن به کره جنوبی به منظور مقابله با تهدیدات کره شمالی سخن گفت.
مشورت با انگلیس
روزنامه انگلیسی ساندی‌تایمز نیز در گزارشی نوشته، مقامات ارشد ارتش آمریکا به همتایان انگلیسی خود گفته‌اند، «واشنگتن گزینه حمله پیشگیرانه علیه کره شمالی را در نظر دارد!» این روزنامه همچنین نوشته «منابع ارشدی در دولت انگلیس گفته‌اند آمریکا بر این باور است که قادر خواهد بود با تخریب تجهیزات کلیدی، تهدید کره شمالی را برای همسایگان و برای آمریکا از میان ببرد.» بر اساس گزارش ساندی تایمز، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا با مایکل فالن وزیر دفاع انگلیس پیش از این درباره حمله به کره شمالی گفت‌وگو کرده و گفت وگوهایی در همین زمینه میان مقامات انگلیسی و مشاور امنیت ملی آمریکا انجام گرفته است.