kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸

تکفیری‌ها شیعیان فوعه و کفریا را پس از دادن امان‌نامه قتل عام کردند!

انفجار یک دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده در محل توقف اتوبوس‌های حامل شیعیان بی‌پناه فوعه و کفریا، به شهادت دهها غیرنظامی و مجروح شدن جمع بیشتری منجر شد. تروریست‌ها این اتوبوس‌ها را متوقف کرده بودند.

سرویس خارجی-

 پس از ماه‌ها تلاش برای نجات جان شیعیان فوعه و کفریا، توافقنامه‌ای برای خروج مردم بی‌دفاع و شیعه آن شهر تنظیم شد. قرار بر این شد که 8000 شیعه تحت محاصره این دو شهرک، با تروریست‌های محاصره شده از سوی مقاومت به طور همزمان، از محاصره خارج شوند.
متعاقب این توافق، هزاران نفر از زنان و کودکان و مردان فوعه و کفریا سوار بر اتوبوس‌هایی، از شهرک‌ها خارج شدند. همزمان با این خروج، رزمندگان مستقر در شهر سلاح‌های خود را تحویل تروریست‌ها دادند و همه چیز برای اجرای توافق به خوبی پیش رفت. اما شواهد از شکل گرفتن یک توطئه خطرناک خبر می‌داد.
از عصر روز جمعه، گروه‌های تروریستی تکفیری با نقض تعهدات خود و پشت پا زدن به توافق مبادله اجازه خروج اتوبوس‌های حامل شهروندان کفریا و فوعه از ایست‌های تحت کنترل خود را ندادند و مردم بی‌پناه ساعت‌ها در اتوبوس‌ها محبوس بودند. پیش از آن نیز 3000 نفر از شیعیان را به فوعه و کفریا باز گردانده بودند. «تغییر شرایط» بهانه تروریست‌ها برای متوقف کردن اتوبوس‌ها در میانه راه بود.
این وضع اما مقدمه یک جنایت بزرگ و یک فاجعه غیرانسانی تکان دهنده شد.
روز گذشته و در حالی که دهها اتوبوس منتظر اجازه خروج بودند، یک دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده حامل مواد غذایی برای کودکان، اجازه یافت به محل توقف اتوبوس‌ها نزدیک شود و لحظاتی بعد انفجاری مهیب در محله «الراشدین» در حومه «حلب» رخ داد که در اثر آن، دهها غیرنظامی به طرز دلخراشی شهید یا زخمی شدند.خبرهای اولیه حکایت از آن دارد که در اثر این انفجار، بیش از 70 نفر به شهادت رسیده‌اند که اکثر آنها کودک هستند. اما احتمال افزایش شهدا بسیار زیاد است.
شبکه تلویزیونی العالم به نقل از خبرنگار خود گزارش داده «در انفجاری که نزدیک اتوبوس‌های حامل ساکنان کفریا و الفوعه در منطقه الراشدین در حومه حلب رخ داد، شماری از آنان زخمی شدند.»
ساعاتی بعد این شبکه اعلام کرد حمله انتحاری تروریست‌ها به اتوبوس‌های حامل اهالی کفریا و فوعه در منطقه الراشدین در غرب حلب دهها شهید و زخمی برجای گذاشته است.
گفتنی است تلاش برای نجات جان مردم فوعه و کفریا با میانجیگری ایران از سوی مردم و قطر از سوی تروریست‌ها آغاز و به این توافق منجر شد. در اثر این توافق، مردم فوعه و کفریا، بدون کمترین تخطی از متن توافق، از شهر خارج و رزمندگان آنها نیز سلاح‌های خود را تحویل دادند. اما هنگامی که نوبت به انجام تعهدات تروریست‌ها رسید، پیمان‌شکنی آغاز و متعاقب آن این فاجعه غمبار رخ داد. طرف قطری که در مذاکرات تروریست‌ها را نمایندگی می‌کرد، هنوز واکنشی نشان نداده است.
گفتنی است، تروریست‌ها تحت عنوان «مخالفان میانه‌رو» از جانب غرب و مرتجعین عرب شناخته می‌شوند.
پیش از وقوع این جنایت هولناک منابع خبری از به بن‌بست خوردن خروج اتوبوس‌ها و وخیم بودن شرایط روحی شیعیان خبر داده بودند. هنوز از وضعیت 3800 تروریستی که قرار بود به همراه خانواده خود در مقابل خروج شیعیان فوعه و کفریا از محاصره از «مضایا» و «الزبدانی» خارج شوند خبری منتشر نشده است. پیش از حادثه فوق برخی منابع نوشته بودند، این 3800 نفر اجازه خروج یافته‌اند. آخرین اخبار حاکی از آن است که تروریست‌ها اجازه ورود نیروهای مقاومت و هلال‌احمر سوریه جهت کمک به مردم را نمی‌دهند.
افشای طرح آمریکا
در خبری دیگر «جیهان شیخ احمد» سخنگوی اتاق عملیات «خشم فرات» گفته هدف اصلی این عملیات، آزادسازی «رقه» است! اما توضیح داد که فدرالی شدن سوریه نیز از اهداف این عملیات است!
عملیات «خشم فرات» توسط شبه نظامیان کرد سوریه و تحت فرماندهی آمریکا به اجرا درآمده است. خانم «شیخ احمد» ادامه داده که «هیچ» هماهنگی میان دمشق و کردهای سوریه در مورد عملیات فرات وجود ندارد. به گفته وی «تا زمانی که دمشق حقوق کردها در خصوص ایجاد نظام فدرالی را به رسمیت نشناسد، هیچ هماهنگی اتفاق نخواهد افتاد.» هم اکنون میان آمریکا و کردهای سوریه پیوند مستحکمی وجود دارد و پنتاگون طی سال‌های گذشته دست‌کم سه پایگاه نظامی برای نیروهای آمریکایی در استان‌های کردنشین، از جمله «حسکه» ایجاد کرده است.
البته، حمایت آمریکا از کردهای سوریه و مشارکت دادن آنها در عملیات آزادسازی «رقه»، اعتراض دولت ترکیه را هم به دنبال داشته است.
دیروز نیز آنکارا از زبان وزیر دفاع ترکیه طرحی را برای آزادسازی «رقه» ارائه کرد که کردهای مسلح در آن، جایگاهی ندارند.
سایر رویدادها
* «بشار جعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل گفت که اسرائیل مستقیماً از داعش در سوریه حمایت می‌کند.
* جنگنده‌های روسی با بمباران محل برگزاری نشست سرکرده‌های «جبهه النصره» در استان «ادلب»، 29 تن از آنها را به هلاکت رساندند.
* دولت الجزایر در اعتراض به موشکباران اخیر پایگاه «الشعیرات» توسط جنگنده‌های آمریکایی، از واشنگتن خواست به حاکمیت سوریه احترام بگذارد.
* بثینه شعبان مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور سوریه گفت، پیام نشست اخیر وزرای خارجه سوریه، روسیه و ایران در مسکو، مخالفت با تجاوز آمریکا به سوریه بود.