kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷

جنگنده‌های آمریکایی تمام زیرساخت‌های شهر را در غرب موصل نابود کردند!

جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا 10 هزار منزل مسکونی را در موصل ویران و پل‌ها و زیرساخت‌های زیادی را در این شهر منهدم کردند.



در حالی که ارتش عراق با پیشروی آرام در غرب موصل، تلاش می‌کند تلفات انسانی را به حداقل برساند و همین مسئله، باعث کندی پیشروی شده است، جنگنده‌های آمریکایی و ائتلاف بی‌محابا غیرنظامیان را بمباران می‌کنند. خبرگزاری ایسنا به نقل از شبکه «الجزیره» خبر داد، بیش از 10 هزار منزل و ده‌ها نهاد دولتی و بیمارستان و پل و جاده‌های مهم در داخل موصل منهدم شده‌اند.
البته، الجزیره و برخی رسانه‌های دیگر تلاش می‌کنند که این بمباران گسترده را به طور مشترک، به گردن آمریکا و ارتش عراق بیندازند. این در حالی است که علت طولانی شدن عملیات، دغدغه خاص نیروهای ارتش در خصوص غیرنظامیان ساکن موصل است.
عملیات آزادسازی موصل بامداد 26 مهر گذشته با فرمان «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق آغاز شده است. عبادی یک بازه زمانی پنج ماهه را برای آزادسازی کامل موصل اعلام کرده بود. اما، تراکم جمعیت در غرب موصل و حساسیتی که نظامیان عراقی درباره حفظ جان آنها دارند، این آزادسازی را طولانی کرده است.
الجزیره به نقل از «لیزگراندی» هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در عراق همچنین اعلام کرد، حدود 300 هزار غیرنظامی از غرب موصل فرار کرده‌اند و احتمالاً طی هفته‌های آتی صدها هزار تن دیگر نیز از این بخش موصل فرار می‌کنند. این مقام شمار منازل منهدم شده تنها در غرب موصل، را 1000 منزل اعلام کرد.
ابتدا دولت عراق قصد داشت بسیج مردمی را در عملیات آزادسازی موصل، به طور گسترده مشارکت دهد. اما با مخالفت و فشار آمریکا مواجه شد. پس از آن، بسیج مأموریت یافت محورهای مواصلاتی داعش از موصل به سوریه را مسدود کند.
طی یکی دو سال گذشته نیز بسیج مردمی در دو عملیات مهم آزادسازی «فلوجه» و «تکریت» حضور داشت و همین حضور باعث شد که شهرهای فوق با خسارات بسیار اندک و تلفات کم، از اشغال داعش خارج شوند. اما شهر «رمادی» که بدون حضور بسیج و با مشارکت آمریکایی‌ها آزاد شده بود، بالاترین تخریب را به خود دیده است.
اکنون نیز در صورتی که گزارش بالا صحت داشته باشد، یکبار دیگر نقش مخرب آمریکا برملا می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، آمریکایی‌ها علاوه بر اینکه نسبت به حفظ جان غیرنظامیان موصل، در خود مسئولیتی احساس نمی‌کنند، با راه‌اندازی کشتار در موصل، تلاش می‌کنند چهره دولت و ارتش عراق را مخدوش کنند.
اخیراً جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی با بمباران منطقه «الجدیده» در غرب موصل، بیش از 300 غیرنظامی را کشتند.
عراق محل آزمایش سلاح‌های آمریکایی
به گزارش تسنیم، روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت، غرب شماری از کشورها، از جمله عراق و سوریه، را به محل آزمایش سلاح‌های جدید خود تبدیل کرده است. این رونامه نوشت: آمریکا برای اولین بار «مادر بمب‌ها»ی خود را در استان «ننگرهار» افغانستان استفاده و اعلام کرد که آن را علیه داعش به کار برده است.
گاردین نوشت: غرب اکنون از چند کشور نظیر لیبی، عراق و سوریه به عنوان میدانی برای آزمایش سلاح‌های خود استفاده می‌کند و این امر باعث رنج و مشکلات مردم این کشورها شده است.
این روزنامه تصریح کرد: منطقه جنوب شرق آسیا نیز در گذشته دچار رنج و مشکلات بوده است، زیرا این منطقه نیز به عرصه اصلی آزمایش‌های تسلیحاتی غرب تبدیل شده بود.
فارس نیز با اشاره به پنج مورد حملات هوایی آمریکا علیه آمریکا در افغانستان، سوریه و عراق، اعلام کرد که مقامات کاخ سفید معمولاً پس از این حملات مدعی می‌شوند که خطای انسانی یا اشتباهات فنی، علت این حملات بوده است.