kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۳
در مسکو برگزار شد

نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و سوریه:غرب علاقه‌ای به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب ندارد

وزیر خارجه ایران اقدام یکجانبه و توسل به زور را غیرقانونی خواند و گفت: آمریکا نشان داد که رغبتی ندارد تحقیقی درباره حمله شیمیایی خان شیخون صورت گیرد و قبل از روشن شدن نتیجه، به سوریه حمله کرد.



محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به منظور شرکت در نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و سوریه درباره تحولات اخیر سوریه، جمعه وارد مسکو شد. ظریف در بدو ورود به مسکو در تشریح اهداف این سفر یک روزه عنوان کرد: بعد از تجاوز آمریکا به خاک سوریه لازم بود سه کشور ایران، روسیه و سوریه به عنوان سه متحد با هم این جلسه هماهنگی را داشته باشند. ضمنا لازم بود در خصوص توافقات روسای جمهور ایران و روسیه در هشتم فروردین هماهنگی‌هایی را با طرف روس داشته باشیم.
وی افزود: ما معتقدیم تحولاتی که در دو هفته گذشته در منطقه ما اتفاق افتاده تحولات بسیار قابل توجهی است، به ویژه اینکه ما به عنوان قربانی سلاح شیمیایی همواره هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را توسط هر کسی و علیه هر کسی محکوم کردیم.
داعش، زاییده اقدام یکجانبه غیرقانونی آمریکا در منطقه
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: این بار تمام تحقیقات نشانگر یک واقعیت است و آن اینکه هیچ شواهدی برای اتهام مطرح شده مبنی بر استفاده دولت و ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در خان‌شیخون و اینکه کسانی براساس این اتهام غیرمستند اقدام به تجاوز نظامی به سوریه کردند، وجود ندارد.
ظریف تصریح کرد: این نشانگر تحولی خطرناک در منطقه ما و اوج‌گیری مجدد سیاست یکجانبه‌گرایی است که این سیاست در دوره‌ای هم خود آمریکا را با مشکل مواجه کرد و هم منطقه ما را و هم اینکه نباید فراموش کنیم داعش و گروه‌های تندرو و افراطی زاییده اقدام یکجانبه غیرقانونی آمریکا در منطقه ما هستند.
وی در ادامه گفت: ضرورت دارد کشورهایی که با این حرکت موافق نیستند، هم برای یک تحقیق بین‌المللی به منظور روشن شدن ابعاد فاجعه شیمیایی در خان شیخون و هم برای مقابله با یکجانبه‌گرایی‌های آمریکا با هم مشورت و هماهنگی کنند و این فرصت بسیار خوبی بود که بنده و وزیر خارجه سوریه در مسکو هستیم.
وزیر خارجه کشورمان طی روزهای گذشته در خصوص تحولات اخیر در سوریه رایزنی‌هایی تلفنی با برخی مقامات از جمله دبیرکل سازمان ملل، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برخی همتایان خود در کشورهای الجزایر، سوریه، روسیه، ایتالیا، ونزوئلا، بولیوی، برزیل، کویت، قزاقستان، ترکیه و عمان داشت.
ظریف با ولید المعلم همتای سوری خود دیدار و درباره آخرین تحولات این کشور به رایزنی پرداخت.
در این دیدار طرفین آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه را مورد بررسی قرار دادند. اقدام نظامی یکجانبه آمریکا علیه سوریه به بهانه حمله مشکوک شیمیایی و اقدامات سیاسی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر محورهای گفت‌وگوی دو وزیر خارجه بود.
حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقا و ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ظریف را در این سفر همراهی کردند.
حمله شیمیایی
 بهانه‌ای برای تجاوز به سوریه
ظریف همچنین در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روس خود آخرین تحولات سوریه و مسائل دوجانبه تهران و مسکو را مورد گفت‌وگو قرار داد.
وی در این دیدار ضمن ابراز همدردی با ملت و دولت روسیه در خصوص حمله تروریستی سن پترزبورگ اعلام کرد: مبارزه با خطر تروریسم تنها از طریق توسعه همکاری‌های بین‌المللی میسر می‌شود. وزیر خارجه کشورمان حمله شیمیایی را بهانه‌ای برای تجاوز به سوریه دانست و افزود: می‌بایست در این خصوص حقیقت مشخص شود تا از اقدامات یکجانبه در آینده جلوگیری به عمل آید.
به گزارش فارس، لاوروف نیز در این دیدار با اشاره به همکاری‌های مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم به ویژه در سوریه اظهار داشت: این همکاری‌ها همزمان با تلاش‌های سیاسی برای حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز بحران در سوریه ادامه دارد.
نشست 3 جانبه ایران، روسیه و سوریه
 ظریف در نشست خبری مشترک با وزرای خارجه روسیه و سوریه در مسکو، اقدام یکجانبه و توسل به زور را غیرقانونی خواند و گفت: آمریکا نشان داد که رغبتی ندارد تحقیقی درباره حمله شیمیایی خان شیخون صورت گیرد و قبل از روشن شدن نتیجه، به سوریه حمله کرد.
وی با بیان اینکه ما در سه حوزه قصد داریم فعالیت‌هایمان را ادامه دهیم، عنوان کرد: اول معلوم شدن این واقعیت که چگونه از یک فاجعه انسانی برای اقدامات نظامی سوءاستفاده شد. ضرورت دارد یک تحقیق مستقل بین‌المللی برای روشن شدن ابعاد فاجعه خان شیخون و فدا شدن انسان‌های بی‌گناه به عمل بیاید و ما و روسیه قویا به دنبال چنین تحقیقی هستیم.
وزیر خارجه افزود: مورد دوم همکاری برای مبارزه با تروریسم است و مورد سوم زنده کردن طرح سیاسی و کنار گذاشتن پیش‌شرط‌هایی است که به مدت 6 سال مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.
ظریف خاطرنشان کرد: دولت‌هایی که امروز ادعای مبارزه با سلاح‌های شیمیایی را دارند در صف مقدم فراهم کردن این سلاح‌ها برای صدام بودند و امروز به بهانه دروغین استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه اقدام به تهاجم می‌کنند.
وی با بیان اینکه با روسیه به همکاری در زمینه مقابله با تروریسم ادامه می‌دهیم، اضافه کرد: امیدواریم ترکیه نیز در این فعالیت با ما همکاری کند که روند صلح و آتش‌بس را به نتیجه برسانیم، به جای استفاده از شرایط، برای پیگیری اغراض و اهداف سیاسی.
وزیر خارجه خاطرنشان کرد: از سوریه درخواست می‌کنیم کارشناسان بین‌المللی وارد سوریه شوند و تحقیقات خود را انجام دهند. طرف‌هایی هستند که راضی نیستند این مسئله رخ دهد و نمی‌خواهند واقعیت مشخص شود، همان‌طور که نمی‌خواستند واقعیت سلاح‌های شیمیایی عراق مشخص شود.
تلاش برخی کشورها برای عدم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک به همراه وزرای خارجه ایران و سوریه طی اظهاراتی درباره حمله موشکی اخیر آمریکا به پایگاه الشعیرات در سوریه گفت: چنین رفتارهای یکجانبه روند صلح بین‌المللی را به خطر می‌اندازد. شورای امنیت می‌تواند به این مسئله ورود کند. لاوروف  افزود: تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا پیشنهاد ایران و روسیه برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب به نتیجه نرسد، افرادی که به دنبال کارشکنی در این پیشنهادها و تصمیمات سازنده هستند، صداقت ندارند و نشانه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد صداقت ندارند.
وزیر خارجه روسیه از آمادگی کشورش برای مشارکت در کمیته حقیقت‌یاب درباره خان شیخون خبر داد و گفت: نگران آینده سوریه هستیم و باید آینده آن به دور از جنگ، تروریسم و خشونت بوده و تحقیقات درباره آن باید از شفافیت و صداقت برخوردار باشد.
آمریکا و هم‌پیمانانش از کمیته حقیقت‌یاب می‌ترسند
ولید المعلم وزیر خارجه سوریه نیز در نشست خبری مشترک به همراه وزرای خارجه ایران و روسیه طی اظهاراتی عنوان کرد: سوریه بارها اعلام کرده که سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.
وی ادامه داد: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در 2016 بر این مسئله صحه گذاشته ما گفتیم آنچه در خان شیخون اتفاق افتاده یک عملیات روانی است و جنگنده‌های سوریه هیچ هدفی را در خان شیخون با سلاح‌های شیمیایی هدف قرار ندادند.
وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه مشخص است آمریکا و هم‌پیمانانش از کمیته حقیقت‌یاب می‌ترسند، عنوان کرد: چرا قبل از تشکیل این کمیته به سوریه حمله و تجاوز کردند، این سوال جدی است. علت نگرانی آنها چیست؟ آیا قانون جنگل حاکم است؟
به گفته المعلم شماری از عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی آمریکا در منطقه از عملکرد آمریکا حمایت می‌کنند.