kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۳۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
فاجعه خان‌شیخون تکرار شد؛

حمله آمریکا به کارگاه شیمیایی تروریست‌ها در سوریه /صدها غیرنظامی قتل‌عام شدند

ارتش سوریه اعلام کرده، حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا به انبار سلاح شیمیایی داعش در «دیرالزور»، جان صدها غیرنظامی را گرفت.


به گزارش پرس‌تی‌وی، ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده، یک انبار مهمات و سلاح‌های شیمیایی داعش در ساعات پایانی روز چهارشنبه در دیرالزور هدف بمباران جنگنده‌های ائتلاف به اصطلاح ضد داعش تحت رهبری آمریکا قرار گرفت. براساس این بیانیه، حمله مذکور باعث انتشار گازهای سمی در منطقه شده و مرگ صدها نفر را به دنبال داشته است. در این بیانیه همچنین آمده است که «حمله فوق ثابت کرد، تروریست‌های داعش و گروه‌های وابسته به القاعده سلاح شیمیایی در اختیار دارند.»
دو هفته قبل نیز انفجار یک انبار مهمات متعلق به گروه تروریستی «جبهه النصره» در منطقه «خان شیخون» استان «حمص»، مرگ 100 نفر و مصدومیت 400 تن دیگر را به دنبال داشت. آمریکا نیز به بهانه اینکه دمشق دست به چنین حمله‌ای زده، پایگاه هوایی ارتش سوریه در «الشعیرات» را با 23 موشک هدف قرار داد. این حمله جان 9 نفر از جمله پنج کودک را گرفت. خبر حمله آمریکا به دیرالزور از سوی غول‌های رسانه‌ای دنیا بایکوت شده است.
توافق روسیه و آمریکا
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اما به «ولید معلم» همتای سوری خود خبر داده که در مورد عدم تکرار حملات هوایی آمریکا به سوریه، میان واشنگتن و مسکو توافق صورت گرفته است.به گزارش تسنیم، لاوروف گفته این توافق در جریان سفر چهارشنبه اخیر «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به روسیه، میان طرفین صورت گرفته است.
البته این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که «تیلرسون» و دیگر مقامات آمریکایی، حمله به سوریه در آینده را منتفی ندانسته‌اند و مدام از آن حرف می‌زنند.
این سیاست ضد و نقیض در شخص «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از دیگر دستیارانش پررنگ‌تر است؛ وی که همین چند روز قبل از برکناری «بشار اسد» سخن می‌گفت، پنجشنبه گذشته حرف خود را تغییر داد و گفت که دولتش بر برکناری «بشار اسد» از قدرت پافشاری ندارد. البته، این اظهارات بیش از همه، خود تروریست‌ها را در سوریه سردرگم کرده است، چرا که آنها به مواضع تند ترامپ در قبال سوریه، دل بسته بودند.
در هرحال، ناتو نیز هماهنگ با موضع جدید آمریکا، اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای حمله به سوریه ندارد.
اظهارات بشار اسد
«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با بیان اینکه «حمله شیمیایی در خان شیخون صددرصد ساختگی» است، از آمادگی دمشق برای انجام تحقیق بی‌طرفانه درخصوص حمله خان‌شیخون خبر داد.
به گزارش فارس وی تأکید کرد که دمشق هیچ‌گونه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد. این اظهارات بشار اسد، باعث خشم مقامات آمریکا، انگلیس و فرانسه شد و آنها اتهامات قبلی خود را تکرار کردند. بشار اسد در ارتباط با حمله آمریکا به پایگاه «الشعیرات» هم گفت که این حمله هیچ تأثیری بر عملیات ارتش سوریه نداشته است.
همزمان العالم به نقل از رسانه‌های انگلیسی زبان خبر داد که یک هیئت حقیقت‌یاب از سوی «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» به سوریه اعزام شده و انتظار می‌رود تا سه هفته دیگر نتیجه تحقیقات این هیئت منتشر شود.
سایر رویدادها
* «ریچارد بلک» سناتور آمریکایی به المیادین گفت که حمله شیمیایی خان شیخون کار بشار اسد نبود.
* «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد که این کشور با آمریکا بر سر سوریه «تقابل شدید» دارد.
* آمریکا از شبه‌نظامیان کرد در شمال استان «حلب» سوریه خواست شهرک‌های این منطقه را به عناصر ارتش آزاد بسپارند. همزمان خبر رسیده 18 شبه نظامی کرد سوریه در حمله جنگنده‌های آمریکایی کشته شدند.
* «آدام گری» تحلیلگر آمریکایی به خبرگزاری تسنیم گفت، سران عرب بدترین دشمن جهان عرب هستند.
* واشنگتن از قاهره خواست، کارشناسان نظامی مصری را از خاک سوریه خارج کند. این کارشناسان با ارتش سوریه همکاری می‌کنند.
* به ادعای پایگاه خبری صهیونیستی «دبکا»، سران اردن و مصر تلاش می‌کنند که بشار اسد را در اجلاس آتی سران عرب در اردن مشارکت دهند.