kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱

زد و خورد شدید دانشجویان با پلیس ضد شورش در خیابان‌های شیلی

دانشجویان معترض شیلیایی این‌بار در خیابان‌های سانتیاگو پایتخت این کشور علیه قوانین جدید نظام آموزشی کشورشان تظاهرات کردند و با نیروهای پلیس درگیر شدند.

 

پلیس شیلی به سمت دانشجویان گاز اشک‌آور شلیک و شماری را نیز دستگیر کرده است. این اولین تظاهرات اعتراضی دانشجویان علیه ناکارآمدی نظام آموزشی کشور و مطالبه تحصیلات رایگان در سال جاری عنوان شده است. دانشجویان می‌گویند، اصلاحات صورت گرفته به اندازه کافی نظام آموزشی نابرابر و پرهزینه شیلی را که به دوران دیکتاتوری «آگوستو پینوشه»، باز می‌گرداند تغییر نداده است. سازمان‌دهندگان تظاهرات نیز می‌گویند ۹۰ هزار معترض در این تظاهرات شرکت کردند اما پلیس این تعداد را ۳۵ هزار نفر اعلام کرده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، به دنبال این اعتراضات کمیته آموزش و کنگره شیلی علیه فرستادن این لایحه به صحن اصلی برای مناظره رای داد. این اقدام «میشله باچلت»، رئیس‌جمهور شیلی را مجبور می‌کند با تیمش مجددا به مرحله تدوین لایحه بازگردد. این لایحه قرار بود دسترسی به تحصیلات دانشگاهی رایگان را از طریق مبنا قرار دادن رشد اقتصادی شیلی در هر سال برای تعداد دانشجویان بهره‌مند افزایش دهد.