kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۲

هرچه آل‌سعود می‌بازند نفوذ ایران گسترده‌تر می‌شود (خبر ویژه)

«در حالی که نفوذ عربستان در منطقه رو به زوال می‌رود، نفوذ سیاسی ایران رو به گسترش است».

روزنامه القدس العربی در تبیین این تحلیل خود نوشت: رژیم سعودی در حالی خطر نفوذ ایران در داخل عربستان را حس می‌کند که همچنین در محاصره عراق و بحرین و یمن و سوریه و برخی کشورهای خلیج‌فارس قرار گرفته است. در این میان عربستان به تازگی دشمنی به نام تروریسم را برای خود برگزیده است. برخی عوامل داخلی در کنار سقوط رژیم مبارک در مصر- به عنوان مهم‌ترین هم‌پیمان عربستان و «ستون» خیمه جهان عرب- از عوامل مهم این تصمیم است.
به گزارش العالم، در ادامه این تحلیل آمده است: دولت سعودی  به شیوه عمل و عکس‌العمل که شیوه‌ای عقلانی در سیاست به حساب نمی‌آید، هزینه زیادی را برای روی کار آوردن نظامی سرسخت‌تر از نظام مبارک در مصر صرف کرد و برای بستن پرونده محمد مرسی رئیس‌جمهوری منتخب مردم مصر و گروه اخوان‌المسلمین که مرسی وابسته به آن بود، تبلیغ کرد و سرپرستی اعلام این گروه به عنوان گروه تروریستی در مصر را برعهده گرفت و در پی آن به ممنوع‌الفعالیت کردن این گروه در عربستان و جهان اقدام کرد.
القدس العربی نوشت: عربستان با تروریستی برشمردن گروه اخوان‌المسلمین تلاش می‌کند تا از مقابله با شکست‌های دیپلماتیک و نظامی که در زمینه نقش تضعیف شده منطقه‌ای خود در برابر ایران با آن مواجه شده، فرار کند، بدون اینکه به این مساله بیاندیشد که اقدامات این کشور عملا به شکاف در جبهه اسلامی و عربی آن و قرار دادن ریاض در تنگنا در مقابل ملت عربستان منجر شده است.
روزنامه چاپ لندن می‌افزاید: عربستان با در پیش گرفتن این رویکرد، به طور مجانی برگ برنده سیاسی را به ایران در نزد افکار عمومی عربی- اسلامی و در ارتباط با قضایای فلسطین، عرب‌ها و اسلام داده است. دولت سعودی همچنین با محاصره جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از طریق مصر، به این جنبش پشت کرد و در نتیجه حماس را به سمت ایران سوق داد. بدین ترتیب عربستان، یک برگ برنده مهم و موثر را که همان مقاومت فلسطینی در برابر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) است، در نزد عرب‌ها و مسلمانان از دست داد.
نویسنده خاطر نشان می‌کند عربستان دچار پسرفت بسیار شد، در حالی که ایران  در افغانستان و عراق به پیروزی‌های مهمی دست یافت. این موضوع در مقابل کاهش نقش عربستان را که در جهت خدمت به منافع استراتژیک آمریکا در جهان عرب و در نتیجه برای کل عرب‌ها گام برمی‌داشت، موجب شد.
روزنامه یاد شده ادامه می‌دهد: مساله مهم‌تری که باعث شده عربستان متحمل خسارت‌های بسیاری شود، چهره‌ای است که این کشور در دهه پنجاه و شصت به عنوان « مدافع اسلام» و کانون دعوت به اسلام و اسلام سیاسی در مقابل جمهوری‌های کودتاهای نظامی که در سوریه، عراق، مصر، لیبی و الجزایر برای خود ایجاد کرده بود. عربستان با اقدام به جنگ علنی علیه گروه‌های اسلام سیاسی که به مدت چند دهه مهد آن بوده، چهره جدیدی از خود ساخت که در زمینه حقوق مسلمانان کوتاهی می‌کند و این مساله سود و منفعت زیادی را برای ایران داشت بدون اینکه هزینه‌ای بابت آن بپردازد.
نویسنده القدس العربی تاکید می‌کند: برخلاف عربستان که سیاستی انعطاف‌‌ناپذیر و خشک را در پیش گرفته است، ایران حوزه نفوذ خود را با تکیه بر راهبرد مبتنی بر اساس باورهای دینی و «مبارزاتی» و به کارگیری عناصر اطلاعاتی کارا و موثر، از طریق سازمان‌های دینی شیعه و سنی مقاوم، در حوزه جغرافیایی پهناوری، از افغانستان تا سودان، گسترش داده است.