kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۹۹۸
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰

اعتراض سپرده‌گذاران کاسپین به سکوت رئیس‌جمهور

سپرده‌گذاران بلاتکلیف کاسپین که مسدود شدن سپرده‌هایشان وارد پنجمین ماه شده، خود را از سراسر کشور به میرداماد رسانده‌اند تا اعتراض شان را نسبت به بی‌مسئولیتی بانک مرکزی و سکوت رئیس‌جمهور به گوش مسئولان برسانند.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، پنجمین ماه سرگردانی و بلاتکلیفی برای سپرده‌گذاران مؤسسه مجاز کاسپین در حالی آغاز شده است که جمع زیادی از این افراد که بعضی از آنها از استان‌های دیگر خود را به تهران رسانده‌اند در مقابل ساختمان بانک مرکزی اقدام به تجمع اعتراضی و سپس راهپیمایی کنند.
البته سپرده‌گذاران کاسپین در لحظات سال تحویل 96 هم با تجمع محدودی در مقابل ساختمان مرکزی این مؤسسه و برپایی هفت سین اعتراضی ناراحتی خود را از وضع ایجاد شده نشان دادند ولی ظاهرا مسئولان مربوطه کماکان بی‌توجه به حال و روز این افراد روزگار سپری می‌کنند.
سپرده‌گذاران مؤسسه کاسپین از عدم اقدام سریع مدیران بانک مرکزی و از طرفی طولانی شدن روند نابسامانی حاکم بر این موسسه مجاز ناراضی هستند چراکه مجوز بانک مرکزی در دولت تدبیر و امید باعث شد تا امنیت سرمایه‌های مردم نزد موسسه کاسپین دراقصی نقاط کشور دچار خطر جدی گردد.
آنطور که از شعارهای سپرده‌گذاران کاسپین مشخص است، این افراد از بی‌اعتنایی مدیران دولتی نسبت به اقدام انقلابی و حل سریع مشکلات معیشتی و مالی خود بشدت گلایه دارند. سپرده‌گذاران کاسپین بارها از رئیس‌جمهور خواسته‌اند که نسبت به حل مشکل‌شان تدبیری بیاندیشد ولی تا به امروز هیچ واکنشی از سوی روحانی به نگرانی‌های این گروه از مردم داده نشده است.
تعدادی از این سپرده گذاران می‌گویند: از آنجایی که کاسپین یک موسسه مجاز می‌باشد ، بانک مرکزی به دلیل برخورداری از ابزارهای مختلف حمایتی و کنترلی همانند تخصیص خط اعتباری می‌تواند مشکل این مؤسسه مجاز و هموطنانی که به اعتماد مجوز بانک مرکزی در این بحران ناخواسته گرفتار شده‌اند را حل کند که البته این مهم تنها به اراده عملی و تدبیر و تصمیم شخص آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی بستگی دارد.
فرار بانک مرکزی از مسئولیت
با این حال ولی الله سیف دو شب پیش در یک گفت‌وگوی کوتاه با تاکید بر اینکه مردم فریب نرخ‌های بالای سود برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری را نخورند، اظهارداشت: بانک‌ها و مؤسساتی که سود بالاتری می‌دهند، نهادهای در حال ورشکستگی هستند که سود بیشتر می‌دهند تا زمان بخرند.
وی که عملا خود را مبرا از مسئولیت نشان می‌داد، افزود: سود بالا، ریسک و هزینه خطری است که سپرده‌گذار پذیرفته است.
به گزارش فارس، این اولین بار است که یک مسئول بانک مرکزی درخصوص ورشکستگی برخی بانک‌ها صحبت می‌کند و از منظر واقع‌نگری قابل تحسین است اما عدم جلوگیری از اختلال‌هایی که این بانک‌های در حال ورشکستگی در بازار پول به وجود می‌آورند هم در نوع خود جای تعجب دارد.
در واقع این جمله سیف نشان می‌دهد بانک مرکزی می‌داند کدام بانک‌ها نرخ‌های سود را رعایت نمی‌کنند اما بدون ممانعت از این اقدام آنها، نسبت به سپرده‌گذاری در این بانک‌ها و موسسات هشدار می‌دهد.
شایان ذکر است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز فروردین امسال در حرم رضوی مراتب نگرانی و نارضایتی خود را از بروز حوادث تلخ سرمایه‌گذاری اقتصادی مردم که باعث ضرر و زیان آن‌ها می‌شوند ابراز نمودند، معظم‌له فرمودند‌: گاهی درگوشه‌ای از کشور صدایی بلند می‌شود و صدا و سیما هم تبلیغ می‌کند و مردم طلا و خانه می‌فروشند که سرمایه‌گذاری کنند بعد مشخص می‌شود تخلف بوده، این خلاف امنیت سرمایه‌گذاری است.