kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۹۳۹
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

بهتر است روحانی به تنهایی وارد میدان نشود


سرویس سیاسی ـ
دلواپسی اصلاح طلبان و حامیان دولت برای شکست روحانی در انتخابات به دلیل وعده‌های بر زمین مانده دولت، آنها را به تکاپوی تدارک طرح‌های مختلفی اندخته است.
روزنامه مردم سالاری در سرمقاله روز پنج شنبه نوشت که «برنامه پنج سالۀ یک دولت در بهترین شرایط، با انتخاب مجدد رئیس یک دولت برای چهار سالۀ متوالی دوم بطور ناقص قابل تکمیل و پاسخگویی است زیرا در چهار سالۀ دوم، قطعا کابینه جدیدی می‌بایست به مجلس شورای اسلامی ‌برای اخذ رای اعتماد معرفی شود».
سوال اینجاست که اگر چنین شرایطی لازم است چرا رئیس دولت یازدهم در رقابت‌های انتخاباتی سال 92 وعده‌هایی به مردم داد که تحقق آنها غیرممکن است؟ رئیس دولت راستگویان در آن برهه گفته بود که برنامه‌هایی دارد که در مقاطع زمانی 100 روزه می‌تواند اقتصاد ایران را متحول کند
به نفع آقای روحانی است که تنهایی وارد میدان نشود!
این نگرانی روز پنج شنبه در روزنامه آرمان با موضوع کاندیدای در سایه یا پوششی برای دفاع از روحانی ادامه داشت. البته مدتهاست که مدعیان اصلاحات بر ضرورت حضور کاندیدای پوششی و یا همان ضربه گیر تاکید می‌کنند و کارشناسان معتقدند که یکی از علت‌های اصلی این امر، کارنامه خالی دولت و بر زمین ماندن مطالبات اصلی مردم است.
آرمان در مصاحبه با سیدفاضل موسوی از فعالان مدعی اصلاحات نوشت: «اگر آقای روحانی یک یا دو نفر کاندیدای در سایه یا پوششی همراه خود داشته باشد، قطعا بسیاری از برنامه‌های جریان اصولگرایی خنثی خواهد شد... ورود نامزد پوششی قاعده دارد. در جریان اصلاح‌طلبی، افراد زیادی هستند که می‌توان به آنها اعتماد کرد تا عهده‌دار این مسئولیت شوند و در فرصت مناسبی از انتخابات کنار بروند... به نفع آقای روحانی است که به تنهایی وارد میدان نشود و آینده را پیش‌بینی کند».
در مقابل، عده دیگری از اصلاح طلبان ضمن مخالفت با طرح کاندیدای پوششی، تأکید می‌کنند که روحانی به تنهایی باید بتواند از کارنامه خود دفاع کند. چنانکه عبدالله ناصری، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان چندی پیش گفته بود: «آقای روحانی به مدت چهار سال رئیس جمهوری کشور بوده و عملکردی را از خود بر‌جای گذاشته است؛ بنابراین باید بتواند از عملکرد مثبت خود دفاع کند». همچنین آذر منصوری از فعالین مدعی اصلاحات نیز گفته بود: «زمانی که کاندیدای اصلی یک جریان رئیس‌جمهور دولت مستقر است، علی‌القاعده طرح گزینه پوششی و آلترناتیو هیچ معنایی نمی‌تواند داشته باشد. رئیس‌جمهور مستقر باید بتواند مدافعان و حامیان خود را به این نتیجه برساند که با توجه به عملکردش می‌تواند گزینه مناسبی باشد».
نگرانی زنجیره‌ای‌ها اوج گرفت
به همین قرار و در حالیکه با نزدیک شدن اصولگرایان به وحدت و معرفی نامزد نهایی و حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در انتخابات نگرانی، اضطراب بر اردوگاه مدعیان اصلاحات مستولی شده است، روزنامه شرق نیز به حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در انتخابات پرداخت و علیرغم اظهار نگرانی از این حضور به قلم یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب، شرکت وی در انتخابات را به نفع جریان اصلاحات تلقی کرد!
نویسنده در این یادداشت اذعان کرده است «آمدن حجت‌‌الاسلام رئیسی دست‌کم بن‌بست اصولگرایان در انتخاب نامزد برای رقابت‌های پیش‌ِرو را حل می‌کند. به استثنای محمود احمدی‌نژاد و جریان منتسب به او، سایر اصولگرایان دست بیعت به سمت نامزد اصلی خود دراز می‌کنند. البته جدای از احمدی‌نژاد، برخی اصولگرایان تندرو هم ممکن است نامزدی رئیسی را برنتابند؛ اما آنان هم ظاهرا تمکین خواهند کرد. آمدن تولیت آستان قدس بحران چنددستگی اصولگرایان در انتخابات را حل می‌کند».
با وجود اذعان و اعتراف به اینکه رسیدن اصولگرایان به وحدت و معرفی نامزد واحد نزدیک است، نویسنده تلاش می‌کند از این برداشت که خطر برای اردوگاه و نامزد اصلاح طلبان نیز نزدیک‌تر از هر دوره دیگری است جلوگیری کند و از این رو ناشیانه از حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی استقبال کرده و می‌نویسد این حضور به نفع روحانی است!
پریشانگویی‌های یک تئوریسین!
روزنامه اعتماد نیز گفت‌وگویی با عباس عبدی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری انجام داد. البته واهمه و دلواپسی طیف مدعی اصلاح طلبی نسبت عدم موفقیت روحانی در انتخابات و کارنامه ضعیف دولت، باعث شده تا آنها به تحلیل‌های مضحک در این رابطه رو بیاورند. عبدی به اعتماد گفته است: «جناحي كه يك فرد ناجي‌اش باشد، هيچگاه يك جناح اصيل و كارآمد نخواهد بود. اين جناح بايد ذاتا بتواند مشكلات خود را حل كند و به سمت جلو برود. بنابراين بايد فردي كه نامزد يك جناح مي‌شود، به نوعي مرتبط با آن جناح باشد. اصلا آقاي رييسي تا به حال هيچ ربطي به اين جناح نداشته و فعاليتي نيز نكرده است. اين امر به منزله اعلام شكست كليه گروه‌هاي سياسي جريان اصولگرا است».
خوب بود آقای عبدی به جناح اصلاح طلب و نامزد این جناح در سال 92 و 96 نگاهی می‌انداختند و می‌گفتند که آقای روحانی چه فعالیتی برای جناح اصلاح طلب داشته و در کدام حزب اصلاح طلب عضو بوده اند؟ از قضا حسن روحانی سال‌ها عضو جامعه روحانیت مبارز بوده که گرایش اصولگرایانه دارد و این اصلاح‌طلبان هستند که سرنوشت خود را به یک فرد گره زده‌اند.
جالب آنجاست که روزنامه اعتماد و عباس عبدی در این مصاحبه زیرکانه تلاش می‌کنند تا جبهه مقابل را دچار محاسبات غلط کنند. در این ارتباط عبدی گفته است: «در مورد آقاي قاليباف هنوز اعلام انصرافي از ايشان نشنيده‌ام، اصل آمدنشان را رد كردند. به نظرم شانس وي از رييسي خيلي بيشتر بود و نيامدنش به نفع آقاي روحاني است!»
این در حالی است که تا پیش از مطرح شدن احتمال نامزدی آقای رئیسی، روزنامه‌های اصلاح طلب در موضع تخریب قالیباف قرار داشته و از دیگر سو برای او شانسی در رقابت با روحانی قائل نبودند.
چون مردم کالاهای گران می‌خرند رشد اقتصادی را حس نمی‌کنند!
سیف، رئیس بانک مرکزی در پاسخ به چرایی حس نشدن رشد اقتصادی که دولت مدعی آن است معتقد است که چون مردم کالاهای گران می‌خرند این رشد را حس نمی‌کنند!
روزنامه اعتماد از قول سیف نوشت: «كالاهايي كه مردم خريداري مي‌كنند، احتمالا نرخ تورم بيشتري از ميانگين تورم كشور دارند! اين احساس رشد بستگي به نوع كالايي دارد كه خريداري مي‌شود زيرا واقعيت اين است كه تورم معدلي است از همه قيمت كالاها».
چشیدن حلاوت رشد اقتصادی زمانبر است
این در حالی است که دیروز روزنامه ایران در گزارشی ضمن اعتراف به ملموس نبودن رشد اقتصادی برای مردم، درباره علت این مسئله، نوشت: «چشیدن حلاوت رشد اقتصادی زمانبر است».
در این گزارش همچنین آمده است: وزیر امور اقتصادی و دارایی در مقابل این پرسش که چرا با وجود برخورداری از رشد ۱۱ درصدی اقتصاد، هنوز آثار مثبت آن در زندگی مردم، چندان محسوس نیست، می‌گوید: جواب این پرسش این است که سطح زندگی مردم، در حال حاضر، هنوز به سطح قبلی خود نرسیده و اقتصاد کشور هنوز پایین‌تر از خط رشد پایدار و بلند مدت کشور قرار دارد».
بر اساس آنچه در این گزارش آمده، کارشناس اقتصادی دیگری هم معتقد است: «رشد اقتصادی برای تثبیت خود به یک دوره چند ساله نیازمند است تا بتواند به رشد پایدار تبدیل شود. با طی شدن این فرآیند و پایدار شدن رشد اقتصادی است که مردم می‌توانند نشانه‌های آن را در زندگی خود احساس کنند».
تیر خلاص وزیر اقتصاد به 4 سال وعده‌های اقتصادی دولت  
روزنامه وقایع اتفاقیه در صفحه اقتصاد خود در گزارشی با روتیتر «نااميدي سکاندار اقتصادي کشور از معجزه رشد 11 درصدي در بهبود اوضاع اقتصادي»، نوشت: «حال و روز اقتصادي کشور چندان خوش نيست و سکاندار اقتصاد به اين موضوع اذعان دارد. به نظر مي‌رسد طيب‌نيا، تنها وزيري باشد که چند وقتي است به صراحت از مشکلات ساختاري اقتصاد ايران مي‌گويد، از مقاومت‌ها در رابطه با خصوصي‌سازي‌ها گلايه مي‌کند و به گفته خودش، تا مرز استعفا مي‌رود و زير بار برخي اقدامات تحميلي در وزارتخانه متبوعش نمي‌رود».
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «طیب نیا در  جمع مديران بانک‌ها، بازار سرمايه و شرکت‌‌هاي تابعه وزارت اقتصاد عنوان کرده است که دولت در اين چهارسال هرچه در توان داشته براي بهبود اوضاع اقتصادي گذاشته است اما تا زماني‌که ساختارهاي اقتصادي در کشور اصلاح نشود، اميدي به نجات اقتصاد نيست. وی همچنین گفته است که هم‌اکنون به مرحله‌اي رسيده‌ايم که زمان پرداختن به اصلاحات بلندمدت ساختاري فرا رسيده است».
وزیر اقتصاد در حالی در پایان عمر 4 ساله دولت یازدهم از بهبود اوضاع اقتصادی اظهار نا امیدی می‌کند که رئیس جمهور در جریان تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود که آنچنان رونق اقتصادی و درآمد سرشار برای مردم ایجاد می‌کند که مردم حتی از گرفتن یارانه بی‌نیاز شوند. اما پس از پیروزی در انتخابات حل مشکلات کشور از بهبود وضع معیشت مردم تا بحران‌های زیست محیطی، آب آشامیدنی، رونق سرمایه‌گذاری خارجی و ازدواج جوان‌ها و... به توافق هسته‌ای منوط شد و در نهایت وعده‌های دولت نه تنها در مسائل اقتصادی محقق نشده بلکه بخش قابل توجهی از تولیدات متوقف و کارگران بسیاری بیکار شدند.
نکته جالب اینکه وقایع اتفاقیه در حالی از حال ناخوش اقتصاد کشور در روزهای پایان عمر دولت وعده‌ها و نا امیدی وزیر اقتصاد از بهبود اوضاع اقتصادی نوشته که برخی مسئولان دولت همچنان به دادن وعده‌های سرخرمن برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور مشغولند. همین چند روز پیش سخنگوی دولت در نشست خبری خود گفته بود که مردم برای مشاهده نتیجه برجام بر سر سفره هایشان همچنان باید صبر کنند.
با برجام از وقوع تندباد حوادث جلوگیری شده است!
روزنامه ایران در سرمقاله خود به قلم سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، نوشت: «با اقبال مردم در خرداد سال 92، دولت تدبیر و امید توانست قطار انقلاب و اداره کشور را دوباره روی ریل اعتدال و عقلانیت قرار دهد و هم اکنون بعد از چهار سال از دستاوردهای دولت فعلی این است که رشد اقتصادی منفی را مثبت و تورم هفتگی سال‌های 92 - 91 را مدیریت و آن را تک رقمی کرده است. همچنین با برجام از وقوع تندباد حوادث جلوگیری شده است».
البته بیکاری، رکود اقتصادی، حقوق‌های نجومی، اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان، برخوردهای چکشی با منتقدان، گره زدن حل مشکلات کشور به توافق هسته‌ای به جای تکیه به توانمندی‌های داخلی، افزوده شدن تحریم‌ها، تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی و گران شدن کالاهای اساسی نمونه‌هایی از اعتدال و عقلانیت دولت یازدهم است که نویسنده به آن اشاره‌ای نکرده است.
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «تمامی شواهد حاکی از این است که حسن روحانی تنها گزینه اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل که ریاست مجلس آن را مدیریت می‌کند، است. آنچه مسلم است، انتخابات با وجود  فضای کنونی به دلیل صحنه‌آرایی که کم کم ظهور می‌کند و تحولاتی که در روزهای اخیر و خصوصا دیروز رخ داده، انتخاباتی رقابتی و پرشور خواهد بود».
روزنامه ایران چهارشنبه هفته گذشته در سرمقاله خود با عنوان «چنگ به چهره مردمسالاری» با مساوی دانستن «انتقاد به دولت» و «کاهش امید مردم به مسیر انتخابات جمهوری اسلامی»، دلواپس کم شدن مشارکت مردم در انتخابات شد!