kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۹۰۵
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
گزارش بانک مرکزی نشان داد

سرنوشت مبهم یک تریلیون تومان درآمد در دولت روحانی

بر اساس آمار‌های بانک مرکزی با وجود اینکه درآمدهای ارزی دولت روحانی از مرز هزار هزار میلیارد تومان گذشته و میزان پول‌های چاپ شده در این دولت هم از 76 هزار میلیارد تومان عبور کرده است، مشخص نیست این حجم عظیم پول در این دولت چگونه خرج شده است.


مجموع درآمد ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی در دولت حسن روحانی از سال 92 تا 95 به بیش از 340 میلیارد دلار رسید که با احتساب متوسط دلار بیش از 3000 تومانی در این مدت، مجموع منابع ریالی درآمدهای ارزی در این دولت بیش از هزار هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
به گزارش تسنیم، گزارش‌های رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد، طی 4 سال گذشته بیش از 203 میلیارد دلار درآمد نفتی و 137 میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی کسب شده است.
این در حالی است که طی سالهای 88 تا 91 بیش از 347 میلیارد دلار درآمد نفتی و 98 میلیارد دلار درآمد غیرنفتی حاصل شده که با احتساب دلار 1000 تا 1200 تومانی در این سالها، مجموع منابع ریالی درآمدهای ارزی حدود 500‌هزار میلیارد تومان بوده است که نصف درآمدهای ریالی در دولت فعلی است.
لازم به ذکر است که به واسطه دولتی بودن بیش از 80 درصد اقتصاد کشور، عمده منابع صادرات غیرنفتی هم به دولت، شرکتهای دولتی و شبه دولتی اختصاص دارد.
حال این سوال مطرح است که منابع حدود 1000 هزار میلیارد تومانی حاصل از درآمدهای ارزی در این دولت چطور هزینه شده است.
76 هزار میلیارد تومان پول چاپ شده در دولت یازدهم چگونه خرج شد؟
این در حالی است که این عدم شفافیت پولی محدود به درآمد‌های ارزی نیست و براساس گزارش بانک مرکزی رقم پایه پولی در این دولت 76 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
به گزارش مشرق، مسئولان دولت یازدهم که بارها پیگیر نحوه هزینه‌کرد درآمد نفتی دولت قبل شده‌اند، بهتر است پاسخ دهند ۷۶ هزار میلیارد تومان پول پرقدرتی که در این دولت چاپ شده، کجا خرج شده است؟
آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در ابتدای دولت حسن روحانی در مردادماه ۱۳۹۲ رقم پایه پولی ۹۶ هزار میلیارد تومان بود که براساس آخرین آمار منتشر شده، در پایان دی‌ماه ۱۳۹۵ رقم پایه پولی به ۱۷۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
این آمار به این معنا است که بانک مرکزی به دستور دولت حسن روحانی در ۴۱ ماه اخیر ۷۶ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است. اکنون سوال مهم این است که این رقم عظیم ۷۶ هزار میلیارد تومان کجا خرج شده است؟
لازم به یادآوری است دولت‌های نهم و دهم طی ۸ سال تنها ۷۹ هزار میلیارد تومان پول چاپ کردند که ۴۵ هزار میلیارد تومان آن صرف ساخت ۴ میلیون مسکن مهر شهری و روستایی شد.اما در دولت روحانی، استفاده از منابع بانک مرکزی برای تکمیل مسکن مهر متوقف شد که این مسئله موجب نیمه‌تمام ماندن صدها هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشور شد.از سوی دیگر دولت یازدهم در زمینه پرداخت‌های عمرانی هم عملکرد فاجعه‌باری نسبت به دولت قبل داشته و نسبت پرداخت‌های عمرانی به پرداخت‌های جاری در دولت روحانی به نازل‌ترین رقم در دوران پس از انقلاب سقوط کرده است. پس چاپ ۷۶ هزار میلیارد تومان پول، صرف کارهای عمرانی هم نشده است.اگر ضریب فزاینده نقدینگی در دولت روحانی را دست کم ۷ درصد در نظر بگیریم، ۷۶ هزار میلیارد تومان چاپ پول به معنای افزایش ۵۳۲ هزار میلیارد تومانی حجم نقدینگی در دولت روحانی از محل افزایش پایه پولی است. باید مشخص شود که این رقم هنگفت که معادل ۳ سال بودجه سالانه کل کشور است، کجا خرج شده است؟