kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۸۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶

شورش و ناآرامی در ونزوئلا بالا گرفت

در ادامه درگیری مخالفان غربگرای دولت ونزوئلا با پلیس و نیروهای امنیتی این کشور در کاراکاس یک جوان کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.


هفته پیش دیوان عالی قضایی ونزوئلا، جمع آوری امضا مردمی و ارسال آن به نمایندگان پارلمان را برای برگزاری انتخابات زودهنگام با هدف سرنگونی دولت کنونی، باطل توصیف و علاوه بر خلع مصونیت سیاسی از نمایندگان مجلس ملی کشور، اختیارات پارلمان را هم سلب کرد که این تصمیم در کنار مشکلات شدید اقتصادی اعتراض‌های مخالفان را افزایش داد.
دیوان عالی‌ ونزوئلا با عقب نشینی از این تصمیم، اعلام کرده: مصوبات ضد پارلمان  خود را لغو می‌کند.معترضان اما با ناکافی توصیف کردن این اقدام دیوانعالی قضایی، محاکمه قضاتی را که با رای خود،نمایندگان پارلمان مخالف دولت را سلب مسئولیت کرده‌اند، خواستار شده‌اند.
در ادامه اعتراض‌ها شامگاه پنج شنبه نیز درگیری‌های گسترده‌ای در کاراکاس پایتخت روی داد که به گفته منابع آگاه در این  درگیری‌ها  یک جوان 19 ساله کشته و دهها تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. پلیس ونزوئلا اعلام کرده این جوان 19 ساله در منطقه مونتانا آلتا در حومه پایتخت ونزوئلا به ضرب گلوله جان خود را از دست داده است. هنریک «کاپریلس» نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا و فرماندار ایالت میراندا، وزیر کشور ونزوئلا را مسئول این حادثه دانسته و اعلام کرده وی به نیروهای نظامی دستور داده بود تا تظاهرکنندگان را سرکوب کنند.با این حال، مخالفان دولت ونزوئلا از شامگاه پنجشنبه برای برگزاری تظاهرات اعتراضی در روزهای آینده فراخوان داده‌اند. نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا از بازداشت 30 نفر در این درگیری‌ها خبر داده است. دولت ونزوئلا شورش جاری در این کشور را «کودتای راستگراهای بین‌المللی» خوانده که «از سوی غرب و برای سرنگونی» حاکمیت این کشور سازماندهی شده‌اند.