kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳

پشت پرده کودتای ترکیه به روایت قلیچدار اوغلو /اردوغان احتمالا از کودتا خبر داشت

انتشار برخی شواهد جدید در مورد کودتای نافرجام تابستان گذشته ترکیه مشکوک بودن این کودتا را تقویت کرده است. قلیچدار اوغلو می‌گوید اردوغان احتمالا از وقوع کودتا خبر داشته است!


با وجود گذشت نزدیک به 9 ماه از کودتای نافرجام ترکیه، حرف و حدیث‌ها درباره مشکوک بودن این کودتا ادامه دارد. برخی شواهد نشان دهنده این است که کودتای 25 تیر سال گذشته بسیار مشکوک بوده و حتی برخی کارشناسان معتقدند که این کودتا توسط شخص اردوغان و با هدف پاکسازی مخالفان صورت گرفته است. سرکوب‌های گسترده اردوغان پس از کودتا و قلع و قمع مخالفان نیز بر پیچیدگی‌های موجود در مورد واقعیت کودتای 15 جولای افزوده است. اکنون اما اطلاعات جدیدی در این مورد منتشر شده است.
به گزارش «پرس تی وی»، مهمترین حزب مخالف دولت در ترکیه اعلام کرده حزب حاکم عدالت و توسعه از کودتای نافرجام 25 تیر 95 مطلع بوده و آنکارا این کودتای «هدایت‌شده» را با هدف بهره‌برداری از پیامدهای آن انجام داده است. «کمال قلیچدار اوغلو»، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، این اظهارات را دوشنبه  و در دیدار با سردبیران چند شبکه تلویزیونی ترکیه بیان کرده است.
 وی گفته حدود 180 نفر در دولت رجب طیب اردوغان، برای طرح‌ریزی این کودتا از یک برنامه پیام‌‎رسان رمزگذاری شده به نام «بای‌لاک» استفاده می‌کردند و نهادهای اطلاعاتی کشور فهرستی از این افراد را در اختیار دارند.
به گفته قلیچدار اوغلو  «نام این کاربران «بای‌لاک» باید فاش شود. اگر قرار است این فهرست همچنان مخفی نگاه داشته شود، نشانگر آن است که کودتای 15 جولای یک کودتای هدایت‌شده بوده است. این یعنی آنها (مقام‌های دولت) پیشتر از وقوع این کودتا خبر داشته‌اند.»
وی افزود: اعتراف‌های اعضای بازداشت ‌شده جنبش تحت رهبری فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت ترکیه که در آمریکا به سر می‌برد، نیز به این گمان که این کودتا یک کودتای هدایت‌شده بوده دامن می‌زند.
قلع و قمع مخالفان ادامه دارد
از سوی دیگر مقام‌های ترکیه در ادامه دستگیری و برکناری‌ها ۴۵ قاضی و دادستان دیگر را از سمتشان برکنار کردند. به این ترتیب شمار افرادی که از قوه قضائیه ترکیه کنار گذاشته شده‌اند، به حدود ۴۰۰۰ تن نزدیک شده است. مقام‌های ترکیه از زمان این کودتا بیش از ۱۱۳ هزار تن را هم از اداره پلیس، ارتش، دولت، قوه قضائیه و سایر نهادها بازداشت، اخراج یا بازنشسته کرده‌اند.
 همچنین سخنگوی وزارت کشور آلمان روز دوشنبه در سخنانی تاکید کرد: «حداقل 262 دیپلمات و پرسنل ارتش ترکیه از زمان وقوع کودتای نظامی در این کشور خواستار پناهندگی در آلمان شده‌اند.» تعداد شهروندان ترکیه که خواستار پناهندگی در آلمان شده اند، از زمان وقوع کودتای نافرجام نظامی جولای گذشته به طور چشمگیری افزایش داشته و آنکارا به آلمان هشدار داده تا درخواست پناهندگی این افراد را رد کند. در کودتای نافرجام ترکیه گفته شد گروهی از نیروهای ارتش این کشور با هدف سرنگونی دولت عملیاتی نظامی را در اسلامبول و آنکارا آغاز کردند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد. در جریان این کودتا حدود 300 تن کشته و هزار نفر زخمی شدند.