kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۵۸۷
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶

لنین، رئیس‌جمهور اکوادور شد

پیروزی «لنین مورنو» در انتخابات اکوادور، حکمرانی ۱۰ ساله چپ‌های ضد آمریکایی در این کشور آمریکای لاتین را برای یک دوره دیگر تمدید کرد.


با شمارش بیش از ۹8 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری اکوادور، «لنین مورنو»، معاون پیشین رئیس‌جمهوری و نامزد حزب چپ این کشور توانست پیروز شود. رقیب اصلی «لنین مورنو» در انتخابات روز یکشنبه، «گیلرمو لاسو»، بانکدار مشهور اکوادوری و نامزد احزاب دست راستی بود.
به نوشته خبرگزاری تسنیم، نتایج اعلام شده حاصل از شمارش ۹۸ آرا توسط شورای ملی انتخابات اکوادور نشان می‌دهد که «لنین مورنو» با کسب51 درصد آرا توانسته بر رقیبش پیروز شود. با این حال، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، نامزد احزاب دست راستی در پی اعلام نتایج  مدعی «تقلب» شده و از هواداران خود خواسته‌اند تا مقابل شورای ملی انتخابات تظاهرات کنند. «گیلرمو لاسو» از شورای ملی انتخابات هم خواسته تا آراء را بازشماری کند. انتخابات ریاست جمهوری این کشور با حضور ناظران بین‌المللی انجام شده است.
نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری اکوادور اول اسفندماه 1395 برگزار شد که «لنین مورنو» توانست 39 درصد آرا را به دست آورد و رقیب وی «گیلرمو لاسو» نیز 29 درصد آرا را کسب کرد که درنتیجه انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شد. «رافائل کوره‌آ» رئیس‌جمهور کنونی اکوادور که از سال 2007 میلادی در این سمت قرار دارد، بنابر قانون اساسی این کشور نمی‌تواند برای بار سوم نامزد ریاست جمهوری در این کشور شود. اکوادور کشوری است در آمریکای لاتین. جمعیت این کشور حدود ۱۵ میلیون نفر و زبان رسمی آن نیز اسپانیایی است. این کشور سال ۱۸۳۰ استقلال پیدا کرد. اکوادور مستعمره اسپانیا و «جمهوری کلمبیای بزرگ» بود.