kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۵۸۰
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵

اردوغان: اتحادیه اروپا 54 سال است به ترکیه وعده عضویت می‌دهد

رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به بی‌مهری‌های بی‌پایان اتحادیه اروپا نسبت به کشورش، این اتحادیه را «صلیبی» و سران آن را «دروغگو» خواند و گفت این اتحادیه 54 سال است که وعده عضویت به ترکیه می‌دهد.


«رجب طیب اردوغان» و حزب حاکم «عدالت و توسعه» در ترکیه که طی 14 سال حکومت بر این کشور، خدمات «بی‌سابقه‌ای» را به منافع اروپا و ناتو در منطقه غرب آسیا کرده‌اند، و حتی به خاطر همسویی‌های خود با غرب و آمریکا، از جانب همسایگان ترکیه و کشورهای دیگر مورد شماتت و سرزنش قرار گرفته‌اند، اکنون نسبت به اتحادیه اروپا به شدت خشمگین هستند و اردوغان این احساس خشم خود را با اظهارات تندش نشان داد؛ وی اتحادیه اروپا را به دروغگویی متهم کرد و گفت که سران این اتحادیه در تمام مدت 54 سال اخیر که آنکارا برای عضویت در آن تلاش می‌کرده، به مقامات ترکیه دروغ می‌گفته‌اند.
ترکیه به عنوان غربگراترین کشور اسلامی غرب آسیا، طی 54 سال گذشته تلاش کرده که عضو اتحادیه اروپا شود. دستگاه تبلیغاتی این کشور نیز با همه امکانات، به مخاطبان خود القاء کرده‌اند که سعادت و خوشبختی آنها در اتصال به غرب و فاصله گرفتن از دنیای اسلام حقیقی است. این سیاست پس از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه نیز ادامه یافت؛ این در حالی بود که این حزب و شخص اردوغان با شعار اسلامگرایی به قدرت رسیده بودند.
اروپایی‌ها در تمام مدت 54 سال اخیر بهانه آوردند و از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا امتناع کردند.
اما، اردوغان که پیش از این نیز غربی‌ها را مورد انتقادات کلامی قرار داده بود، این بار در مورد آنها صریح‌تر و تندتر حرف زده است. به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور ترکیه گفته: «سران همه کشورهای اروپایی با حضور در واتیکان، با دقت به سخنان پاپ گوش دادند. حالا متوجه شدید که چرا 54 سال است ترکیه را در اتحادیه اروپا نمی‌پذیرند. با صراحت می‌گویم که این یک اتحادیه صلیبی است.» 16 آوریل (28 فروردین) روز تصمیم‌گیری در این زمینه نیز خواهد بود. مردم ترکیه قرار است که روز 28 فروردین به اصلاحات قانون اساسی این کشور، رأی «آری» یا «نه» بدهند.
رئیس‌جمهور ترکیه که در آنکارا سخن می‌گفت تصریح کرده که اتحادیه اروپا در تمام این مدت به ما دروغ می‌گفت.
البته، این اظهارات تند نمی‌تواند نشانه بازگشت و چرخش اردوغان از غرب به شرق و جهان اسلام باشد؛ چرا که پرونده وی مملو از سیاست‌های متضاد و پارادوکسیکال است. کارشناسان عقیده دارند که رئیس‌جمهور ترکیه و حزب حاکم این کشور تا آخر گرایش به غرب را ادامه خواهند داد و این‌گونه توپ و تشرها، مقطعی و تاکتیکی هستند.
اخیراً نیز آیت‌الله «محمدتقی مدرسی» از مراجع نجف اشرف، به اردوغان توصیه کرده بود از غرب دست بردارد و به آغوش دنیای اسلام برگردد.