kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۴۳۷
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۴
در مصاحبه با المیادین

ظریف: سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران در دولت اوباما اعمال شده است

وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با المیادین گفت که اوباما سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران به کار گرفت و روی آوردن به مذاکره با ایران را درک آمریکا از بی‌اثر بودن تحریم و فشار دانست.
«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین، در مورد محورهای مختلفی به اظهار نظر پرداخت.
به گزارش فارس، خبرنگار المیادین در ابتدا ضمن اشاره به روی کار آمدن «دونالد ترامپ» و افزایش تحرکات اسرائیل و عربستان برای مقابله با نفوذ ایران پرسید که آیا احتمال اقدام نظامی علیه ایران می‌رود؟
وزیر خارجه ایران در پاسخ تأکید کرد: «در حقیقت چنین اعتقادی ندارم، ایران از چهار دهه پیش با این گونه تهدیدات مواجه است و برخی در منطقه و خارج از آن راه‌های مختلفی را برای فشار علیه ایران به کار گرفته‌اند. همچنین می‌دانید که ایران با هشت سال جنگ مواجه بود؛ به طوریکه تمامی جهان از صدام حسین متجاوز حمایت می‌کرد و همسایگان ما در خلیج‌فارس در کنار قدرت‌های جهانی از صدام حمایت مالی و تسلیحاتی کردند و به او سلاح شیمایی دادند اما او نتوانست پیروز شود و ملت ایران را به زانو در آورد.»
دکتر ظریف افزود: «در طول این جنگ و پس‌از آن تا کنون آمریکا، ایران را از دست‌یابی به راه‌های دفاع از خود محروم کرد اما مردم ایران با آن مقابله کرده و به توسعه راه‌های دفاع از خود اقدام کردند. آمریکا سال‌هاست که تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و نام آن را تحریم‌های محدود‌کننده در سطح بالا نامیده است. سخنانی که ترامپ می‌گوید در حالی است که پیش از او دولت اوباما سخت‌ترین تحریم‌ها را در تاریخ آمریکا علیه ایران به کار گرفت اما هیچ کدام از آنها موفقیت آمیز نبود.»
ظریف در ادامه دلیل روی آوردن اوباما به مذاکره با ایران را درک آمریکا از بی‌اثر بودن تحریم و فشار دانست.
وزیر خارجه ایران همچنین به کشورهای منطقه توصیه کرد که هیچ زمانی حتی فکر این را هم در سر نداشته باشند که کشوری خارج از منطقه آمده و بر ایران فشار بیاورد.
وزیر خارجه ایران در پاسخ به اینکه آیا ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را نقض می‌کند، تأکید کرد که دیر یا زود دولت جدید آمریکا نیز یقین خواهد کرد که بهترین راه این است که توافق را اجرا کند. همچنین وی در ادامه این نکته را نیز بیان کرد که ایران خود را برای هر احتمالی آماده کرده است و اگر توافق کارایی خود را از دست بدهد ایران نیز این امکان را دارد که برنامه خود را به سرعت به راه بیاندازد.
ظریف در پاسخ به وجود ارتباط میان دولت ایران و آمریکا، این موضوع را رد و تأکید کرد که همه ارتباطات در چارچوب نظارت بر انجام صحیح توافق هسته‌ای و کمیته مشترک برجام است.
خبرنگار المیادین در ادامه به دکتر ظریف گفت که شما منافع استراتژیک برخی کشورها را در یمن، سوریه و عراق هدف قرار داده‌اید.
وزیر خارجه ایران در پاسخ گفت: در واقع ما اعتقاد داریم که این کشورها تصمیمات غلطی گرفته‌اند و ما اشتباهی نکرده‌ایم. این ما نبودیم که از صدام حسین در جنگ حمایت کردیم و این اشتباه ما نیست که بدون دلیل یمن برای دو سال است که بمباران می‌شود و اینکه زیرساخت‌های یمن نابود می‌شود کار ما نیست. اینکه آنها از جنبش طالبان در افغانستان یا از داعش و جبهة النصره در سوریه و عراق حمایت می‌کنند از اشتباهات ما نیست.
وزیر خارجه ایران ضمن اشاره به تلاش‌های ایران از سه سال پیش برای پایان دادن به بحران سوریه ادامه داد، ایران و سوریه متحد و دوست بوده و ایران و روسیه نیز همسایه مهمی برای یکدیگر به شمار می‌روند که در مواقع سخت کنار یکدیگر ایستاده‌اند. ظریف بیان داشت که بین ایران و روسیه و سوریه در برخی بندهای معین اختلاف نظر بوده، ولی هیچگونه اختلافی در خصوص مسائل مهم وجود ندارد.
وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سؤال خبرنگار المیادین که در سفر خود به قطر حامل پیام وساطت برای وضعیت بحرین به ویژه وضعیت شیخ عیسی قاسم بوده، اظهار داشت که این سفر به منظور بررسی روند روابط دوجانبه و وضعیت منطقه بوده ولی با این حال در دیدار با امیر قطر نظر ایران در خصوص رفتار دولت بحرین را منتقل کرده و آن اینکه مقابله با شخصیت‌های دینی مورد احترام بحرین، امنیت و ثبات منطقه را متزلزل می‌کند.
وزیر خارجه ایران در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا ترکیه همسایه قدر نشناسی است، خاطر نشان کرد: «فکر میکنم اظهارات ترکیه مبنی بر اینکه ایران حامی سیاست فرقه گرایی است، به خاطر این است که فراموش کرده، دولت ایران که نمی‌توان آن را فرقه‌ای نامید، در طول شب بیدار بود تا هیچ دولت غیر دموکراتیکی در منطقه وجود نداشته باشد؛ این مسئله چه در جریان کودتای ترکیه باشد یا بعد از آن.»