kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۴۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹

انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی

سیصد و شصت و سومین شماره کیهان فرهنگی ویژه اسفند به همراه موضوعات متنوع فرهنگی- سیاسی درباره «انقلاب اسلامی و مقوله انتخابات»، «جایگاه ریاست جمهوری در نظام ولایت فقیه»، «جهانی شدن و هویت فرهنگی جوانان» چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.
«لزوم شناخت سرمایه فرهنگی و حفظ آن» عنوان طلیعه این شماره کیهان فرهنگی است که مدیر مسئول در آن گفته است: باید این ثروت و سرمایه فرهنگی را شناخت و از آن حفاظت کرد. مرزبانان و متولیان فرهنگی باید مراقب باشند کسانی با ابزار قلم و بیان و تصویر، گنجینه‌ها و سرمایه‌های فرهنگی ملت را تخریب و نابود نسازند؛ نیروهای جبهه فرهنگی را به گونه‌ای آرایش دینی، انقلابی دهند که بدهکاران انقلاب طلبکار نشوند و عرصه را برای جولان دادن خود آماده نپندارند. از نفوذی‌ها در عرصه فرهنگی خلع ید کنند و نگذارند چون موریانه به جان انقلاب و ریشه‌های آن بیفتند و از درون آن را بپوسانند.
«انقلاب اسلامی، نظام‌سازی و مقوله انتخابات» عنوان یکی از مقالات است که حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی چنین نوشته است: این که امام تغییر زمان‌بندی انجام هیچ انتخاباتی را نپذیرفت و خود برای شرکت در انتخابات مثل یک عبادت در اولین ساعات رأی‌گیری پای صندوق می‌آمد، عادی نبود. این حرکات، امامانه و براساس حکمت بود. حتی در سال‌های دفاع مقدس و ایام موشک‌باران شهرها فرمود؛ انتخابات در موعد مقرر و زمان قانونی برگزار شود و مسئولان برگزاری انتخابات صندوق‌های رأی را ببرند در پناهگاه‌ها و رأی مردم را بگیرند.«نگاهی تحلیلی بر جایگاه ریاست جمهوری در نظام ولایت فقیه» عنوان مطلب دیگری است که روح‌اله فرهودی به نگارش درآورده که در بخشی از آن نوشته است: ولایت فقیه، مبنایی‌ترین، مهمترین موضوع مطرح در حوزه امور اجتماعی و سیاسی جامعه امروز ماست؛ به طور کلی، هر یک از مکاتب بشری، برای مدیریت کلان اجتماع و به تعبیر دیگر، اداره جامعه و حکومت بر مردم پیشنهادی دارند که آن را در قالب یک «مدل سیاسی و حکومتی» که مبتنی بر فلسفه سیاسی آن مکتب است، ارائه می‌دهند. قائلان به نظریه ولایت فقیه نیز آن را «مدل حکومتی اسلام» و اصلی‌ترین جزء سیستم سیاسی دین در عصر غیبت امام معصوم(ع) می‌دانند.
«مبارزات حضرت فاطمه زهرا(س) در مقابله با انحرافات سیاسی و اجتماعی» عنوان دیگر مطالب این شماره کیهان فرهنگی است که دکتر سردار اصلانی در بخشی از آن نوشته است: حضرت زهرا(س) حدود 90 روز بعد از رحلت پیامبر اکرم در قید حیات بود. در کمتر از یک هفته بعد از رحلت پدر گرامی‌اش حوادثی بر جامعه نوپای اسلامی گذشت که قبل از آن غیرقابل تصور بود. ماجرای سقیفه، حوادث متعاقب آن و بصیرت و بینش ناب دختر پیامبر اسلام به دلیل برخورداری از تربیت نبوی و غیرت علوی، موجب شد که ایشان پرچم مبارزه را به دوش کشد و تا حدودی نیز موفق گردد. ولی به دلیل عاطفه شدید و احساسات پاک و توفنده‌اش به تدریج پژمرده شد.
همچنین در این شماره می‌خوانیم: «پیروزی؛ زمینه‌ساز امتحانی بزرگ» سخنانی از حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، «سید مرتضی علم‌الهدی و نوآوری‌های مدرسی شیعه» از عبدالحسین توکلی طرقی، «جهانی شدن و هویت فرهنگی جوانان» به قلم دکتر صالح درآینده، «کربن نشان بیداری دیگرباره انسان غربی است» از آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، «تمدن نوین اسلامی و چالش منافع ملی و مصالح امت» نوشته دکتر امیر محسن عرفانی، «گل عفاف» از استاد جواد محدثی، «رازهای دهه شصت گشوده می‌شود»؟ از رمضانعلی ابراهیم‌زاده گرجی و...