kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

هسته‌ای که تمام شد روحانی شعار معیشت و مبارزه با فساد بدهد!

سرویس سیاسی -
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری روزنامه‌های زنجیره‌ای ضمن حمایت از دولت به واقعیات چندی نیز اشاره می‌کنند!
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله روز پنجشنبه به قلم مدیر مسئول نوشت: صرف اینکه رئیس دولت بگوید اگر من نبودم فلان و بهمان می‌شد کفایت نمی‌کند. حسن روحانی سال 92 در تبلیغات خود عنوان نمود که می‌خواهد کاری کند هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم. حال به نظر می‌رسد وی وظیفه دارد پس از برجام هسته‌ای این بار به دنبال برجامی ‌باشد که کشور را از فسادی که درگیر آن شده است رها نماید.
در ادامه این یادداشت آمده است:  رئیس جمهور باید و می‌تواند مرکز ثقل و گرانیگاه شعار‌های سال 96 خود را روی همین موضوع متمرکز کند.حسن روحانی در این چارچوب موظف است اعلام کند می‌شود با هماهنگی و همکاری با سایر قوا و طی اصلاح برخی ساختارهای غلط و رویه‌های اشتباه مملکت را فسادزدایی نمود و همانند کشورهایی چون مالزی که تجربه موفق و نیکی داشته‌اند چنین تخلفاتی را به حداقل ممکن رساند.
با گذشت نزدیک به چهار سال و عملکرد دولت در زمینه‌های اقتصادی و مبارزه با فساد آن چنان غیرقابل دفاع است که روزنامه‌های زنجیره‌ای حامی دولت پیشنهاد می‌دهند این بار روحانی شعار رسیدگی به معیشت و مبارزه با فساد را در سرلیست شعارها قرار دهد!
نکته دیگر آن که انتظار می‌رود دولت این بار در رسیدگی به معیشت مردم و مبارزه با فساد در عین حالی که شعارهای زیبا می‌دهد توضیحاتی را نیز درباره حقوق‌های نجومی، فسادهای چند هزار میلیاردی و نیز معیشت لنگ مانده مردم در چهار سال گذشته ارائه دهد.
انتقاد از دولت دسیسه خارجی شد!
در حالی که رئیس دولت یازدهم در دوره تبلیغات انتخاباتی همواره از شنیدن سخنان منتقدین و اهمیت دادن به آن سخن گفته بود عملکرد این دولت در طول نزدیک به چهار سال گذشته نشان می‌دهد که هجمه به مخالفین و منتقدین دولت از راس قوه مجریه به بدنه نیز سرایت پیدا کرده است.
کم سواد، بی‌قانون، بی‌دین، حسود، افراطی، کاسب تحریم، بی‌شناسنامه،  دنیا ندیده، مستضعف فکری، بیکار، متوهم، بزدل، منتقد فاسد، عقب مانده، هوچی باز و ...از جمله القابی است که در سال‌های گذشته نصیب منتقدین از سوی رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت شده است.
در تازه‌ترین مورد نیز روزنامه دولتی ایران منتقدین دولت را مفتری و وابسته به بیگانگان خواند.
رئیس دفتر روحانی در گفت‌و‌گو با ایران با تاکید بر اینکه ریشه افتراها علیه دولت دسیسه بیگانگان است گفت: اگر درباره ریشه این افتراها جست‌وجو کنیم، می‌بینیم که برخی از آنها، دسیسه‌های بیگانه ساخته‌ای است که می‌خواهند میان مردم و خادمان آنان شکاف ایجاد کنند.
محمد نهاوندیان در این گفت و گو اظهار داشت: ادعا و افترا هرچند اکنون هزینه ندارد، اما در قیامت باید هزینه این افتراها را پرداخت کرد. کار پسندیده‌ای نیست که بعضی از اعضای دولت بخواهند درباره خود و زندگی خود حرف بزنند. اعضای دولت خادمان ملت هستند و فکر، ذکر و روز و شب آنان باید صرف خدمت به مردم شود.
رئیس دفتر روحانی درباره انتقادات معیشتی به دولت نیز گفت:  داشتن دغدغه معیشت مردم بسیار خوب است، اما صرف بیان مشکل، دردی را دوا نمی‌کند، بلکه باید چاره را پیشنهاد داد و در مسیر حل مشکل گام برداشت. طبیعی است که برای رفع دغدغه معیشت، باید تولید ثروت را بالا ببریم. اکنون در پایان سال 95 باید خداوند را شاکر باشیم که بعد از سال‌ها که به جای رشد، تولید ما کاهش یافته بود، به یک نرخ رشد کم نظیر در تاریخ اقتصاد کشور دست یافتیم.
نهاوندیان به این مسئله اشاره‌ای نمی‌کند که اگر منتقدین بایستی مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند دولت در این میان چه کاره است و از سوی دیگر راهکار از سوی دلسوزان و منتقدین در طول سال‌های گذشته بارها مطرح شده است و آن اقتصاد مقاومتی، موضوعی که عملکرد دولت در سال گذشته نشان از دست خالی مسئولین در ارائه آمار و ارقام محسوس و ملموس برای مردم دارد.
دیپلماسی لبخند و نتیجه تقریبا هیچ
روزنامه زنجیره‌ای وقایع اتفاقیه در گزارشی از یک سال دیپلماسی ایرانی برجام را موفقیت‌آمیز خواند!
در این گزارش آمده است: ســــال 1395 را مي‌تـــوان يکــي از سخت‌ترين سال‌هاي پيش‌روي عرصه ديپلماسي و سياست خارجي کشورمان قلمداد کرد. در اين سال، بعد از توافق برجام و اجرايي‌شدن اين توافق، هم در سطح داخلي و هم در سطح خارج کشور، توجهات معطوف به اين بود که برجام چه تأثير و نتايجي را براي ايران به‌همراه خواهد داشت و ايران بعد اين توافق در عرصه ديپلماسي و سياست خارجي چگونه اعمال سياست خواهد کرد.
وقایع اتفاقیه پس از طرح این سوال آورده است: در مجموع، سال 1395 برخلاف اظهارات نابرجاميان و دلواپسان داخلي که با قصد تخريب دولت تدبير و اميد دستاوردها را ناديده مي‌گيرند، سالي پردستاورد و موفقيت بود.
مجيد تخت‌روانچي، معاون اروپا و آمريکاي وزارت‌ امورخارجه در گفت‌وگو با این روزنامه دستاوردهای اقتصادی برجام را برشمرده و گفت: دستاوردهاي اقتصادي برجام باوجود برخي کاستي‌ها، چشمگير بوده است. اولين دستاورد برجام را مي‌توان در زمينه صدور نفت دانست. علاوه بر فروش نفت، در حوزه حمل‌و‌نقل نيز برجام دستاوردهاي مهمي داشته است. حتي اگر خريد و ورود هواپيماهاي ايرباس را کنار بگذاريم، بايد به حوزه کشتيراني توجه داشته باشيم.
تخت روانچی به مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای دیگر نیز به عنوان دستاوردهای برجام اشاره کرد!
در حالی تخت‌روانچی از دستاوردهای اقتصادی برجام سخن می‌گوید که نتایج این دستاوردها در زندگی و معیشت مردم ملموس نبوده و رکود و بیکاری بیداد می‌کند، مسئولین دولتی و روزنامه‌های زنجیره‌ای به این سوال پاسخ نمی‌دهند که اگر انبان آنان پر از دستاوردهای انکارناپذیر است چرا این دستاوردها نه تنها تاثیری در زندگی مردم نداشته بلکه معیشت مردم را نیز هدف قرار داده و آنان را در سختی و تنگنا قرار داده است؟!
امنیت کشور هم ثمره فعالیت دولت شد
روزنامه زنجیره‌ای آرمان در گزارشی به دستاوردهای فرهنگی دولت در چهارسال گذشته پرداخته و نوشت: با توجه به تریبون‌ها و رسانه‌هایی که این طیف [منتقدین ] در اختیار دارند، در اقتصاد به عنوان مولفه‌ای که بر سفره مردم اثرگذار است سیاست تکذیب را دنبال می‌کنند. رشد اقتصادی، کاهش تورم و افزایش فروش نفت، همه و همه پیدا و پنهان تکذیب می‌شود. تلاش برای ناامیدی مردم از دولت فارغ از محاسبه هزینه‌ این ناامیدی مردم. در فرهنگ هم اوضاع بهتر نیست، همان کنسرت‌هایی که روزگاری به سادگی در دولت قبل برگزار می‌شد در دوره روحانی به یک معضل تبدیل شد و نماد عدم مدیریت فرهنگ در دولت یازدهم لقب گرفت.
آرمان به اظهارات وزیر ارشاد استناد کرد که سه شنبه گذشته در شورای اداری همدان گفته بود « بنا نبود برجام مشکلات را یکشبه حل کند، اما دشمنان در مقابل ما سد ایجاد کرده بودند، بنای دولت حرکت در مسیر اعتدال است اعتدال به معنی مذاکره برای تأمین منافع ملی و هموارسازی زمینه برای اشتغال مردم، سخن گفتن با زبان مردم و مواردی از این قبیل است و با سکولاریسم و ولنگاری هیچ ارتباطی ندارد.»
وزیر ارشاد ادامه داد « انتظار من از صداوسیما و رسانه این است که نعمت و فرصت امنیت را برای مردم تشریح کنند. مقدسات برای همیشه تاریخ باید برای مردم باقی بماند و هیچ‌کس حق ندارد از مقدسات استفاده ابزاری کند.»
اظهارات وزیر ارشاد در باره نعمت امنیت در ایران به این معنا است که این نعمت حاصل عملکرد دولت یازدهم است و این در حالی است که ایران اسلامی همواره به مدد حضور و وجود نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی خود در طول دهه‌های گذشته امن‌ترین کشور منطقه بوده و این ربطی به آمد و رفت دولت‌ها نداشته و ندارد.
از سوی دیگر وزیر ارشاد می‌گوید بنا نبود برجام مشکلات مردم را یک‌شبه حل کند، تاکنون کسی این  ادعا و خواسته را مطرح نکرده بود که بایستی دولت با برجام مشکلات را در عرض یک ساعت یا یک شب حل کند ولی آیا این انتظار بیهوده‌ای است که دولت نتایج ملموس برجام با گذشت بیش از یک سال از عملی شدن آن و انجام تعهدات از سوی ایران را تشریح کند؟! آیا برجام با توجه به آمار موجود منجر به کاهش بیکاری و یا عبور کشور از رکود شده است؟!
تردید روحانی جدی نبود قصد داشت ناز کند!
صادق زیباکلام از حامیان دولت در گفت‌وگو با روزنامه زنجیره‌ای آرمان درباره حضور روحانی در انتخابات و تردیدهای چند ماه گذشته او در این زمینه و حمایت اصلاح‌طلبان از او گفت: آقای روحانی مزاح می‌کرد و قصد داشت «ناز» کند. من نمی‌خواهم بگویم که هشت‌ساله شدن رئیس‌جمهور، مد شده است و حتما باید ۲دوره‌ای باشد. تمام روسای‌جمهور کشور ۲دوره‌ای بودند. می‌توان گفت که رئیس‌جمهورها برنامه‌هایی دارند که ۴ سال، زمان کوتاهی برای تحقق این برنامه‌هاست. بنابراین اقتضا می‌کند که یک دوره دیگر هم انتخاب شوند. اما درخصوص آقای روحانی، نکته بسیار مهمی وجود دارد. او به هیچ‌وجه رفتارش به‌گونه‌ای نبود که از تردیدش حکایت کند یا اطمینانی به حضور در انتخابات نداشته باشد. بنابراین برای من مشخص بود که او برای شرکت در انتخابات قاطع و جدی است.
وی درباره چرایی انتخاب روحانی از سوی اصلاح طلبان نیز گفت: با توجه به حمایت قاطع آیت‌ا... هاشمی از روحانی، خیلی بعید بود بزرگان اصلاح‌طلبان از شخص دیگری حمایت کنند. اصلاح‌طلبان به خود اجازه نمی‌دادند جلوتر از هاشمی حرکت کنند. آنها روی حرف ... هاشمی  حرف نمی‌زدند.
اظهارات این حامی دولت درباره اینکه اصلاح‌طلبان روی حرف هاشمی حرف نمی‌زدند در حالی است که هنوز هجمه‌های کمرشکن مدعیان اصلاحات به هاشمی در انتخابات مجلس ششم و تخریب‌های روزافزون نشریات زنجیره‌ای علیه هاشمی هنوز از یادها نرفته است، مدعیان اصلاحات همواره به شخصیت‌ها و گروه‌ها به چشم پل نگاه می‌کنند، استفاده ابزاری برای رسیدن به قدرت مشخصه این نوع نگاه است که بررسی رابطه اصلاح طلبان با هاشمی این مدعا را اثبات می‌کند.
تولیدات داخلی گران است مردم رغبتی برای خرید ندارند
روزنامه زنجیره‌ای قانون در گزارشی با عنوان « تولید داخلی گوشه رینگ » نوشت: اولويت اول انتخاب مردم بسياري از كشورهاي دنيا در هنگام خريد، محصولات توليد داخلي است ،در كشورهاي توسعه‌يافته، كالاي ملي براي مردم حكم فرزندان آن كشور را دارد.
در ادامه این گزارش آمده است: هم اكنون مردم رغبتي به خريد محصولات داخلي به دليل كيفيت پايين و گراني ندارند، بايد آن دسته از كالاهايي كه در توليد آن مزيت نسبي داريم را توليد كرده و سپس صادر كنيم، تفكر حمايت از توليد داخلي با وجود راه‌اندازي كمپين و شبكه بازار، هنوز در جامعه ايراني نهادينه نشده است.
در این گزارش همچنین آمده است: ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز و رشد اقتصادی، سه ویژگی حمایت از تولید داخلي است.
گفتنی است دولت تاکنون گزارشی درباره حمایت از تولیدات داخلی و نتیجه ملموس آن بر ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز و رشد اقتصادی ارائه نکرده است.