kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰

سرمایه‌گذاری کلان سران عرب برای دخالت در انتخابات پارلمانی عراق

مشاور ارشد نخست‌وزیر عراق فاش کرد، برخی از کشورهای عربی با هدف تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات پارلمانی این کشور، میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

«علی موسوی» طی گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری تسنیم، انتخابات پارلمانی 30 آوریل (10 اردیبهشت) عراق را حیاتی و تاریخی دانست و گفت: اهمیت این انتخابات به قدری بالاست که کشورهای خارجی روی آن میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با کمک مالی به برخی جریان‌های سیاسی می‌خواهند روند سیاسی کشور را دچار مشکل کنند.
وی همچنین، اظهار داشت: برخی کشورهای عربی منطقه می‌خواهند با کمک به گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی، در روند سیاسی اخلال ایجاد کنند و مانع برگزاری انتخابات شوند.
وی افزود: این کشورها با گشودن مرزهای خود و کمک‌های مالی فراوان، می‌خواهند ملت عراق را از انتخابی که پیش رو دارند، باز بدارند و نقشه تجزیه عراق و ناامن کردن کشور را پیاده کنند.
هر چند موسوی نام کشوری را ذکر نکرد، اما عربستان و قطر از متهمان اصلی هستند. این دو کشور به خصوص دولت ریاض، برای اجرای نقشه‌های شوم خود در عراق، از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی مدد می‌گیرند؛ در دور قبلی انتخابات پارلمانی عراق، ریاض از برخی عشایر و جریان‌های سیاسی این کشور، به ویژه فهرست «العراقیه» تحت رهبری «ایاد علاوی» حمایت‌های مالی فراوانی کرد. این کمک‌ها تا حدودی نتیجه داد و باعث شکاف و اختلاف در میان سران عراقی شد.
ریاض علاوه بر کمک مالی به شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی، از تروریست‌های فعال در عراق نیز حمایت‌های مالی و تسلیحاتی می‌کند. مقامات دولت بغداد و حتی شخص نخست‌وزیر بارها عربستان را به خاطر  این حمایت‌ها مورد انتقاد قرار داده‌اند و گفته‌اند که اسناد موثقی را در اختیار دارند که حمایت‌های مذکور را ثابت می‌کنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز درباره انتخابات عراق گزارش داد، «عمار حکیم» رئيس «مجلس اعلای اسلامی عراق» از مردم این کشور خواست به طور گسترده در انتخابات شرکت کنند. وی که در چارچوب فعالیت‌های انتخاباتی، به استان «میسان» رفته بود اظهار داشت، عراق شایسته داشتن مجلسی است که فراکسیون‌ها، حزب‌گرایی‌ها و زیاده‌خواهی‌ها بر آن حاکم نباشند.
در همین حال، فراکسیون «الاصرار» مجلس عراق که قبلاً به جریان «صدر» وابستگی داشت، «علی دوای» استاندار میسان را رسماً به عنوان نامزد این فراکسیون برای پست نخست‌وزیری معرفی کرد.
«محمود عثمان» از رهبران ائتلاف کردستان عراق نیز طی گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اعلام کرد: کردها براساس نتایج انتخابات، مواضع آینده خود را (در ارتباط با ائتلاف با احزاب دیگر) مشخص خواهند کرد. رسانه‌های عراقی همچنین از قوت گرفتن احتمال بازگشت «مقتدا صدر» به صحنه سیاسی عراق خبر می‌دهند. صدر پیش از این رسماً اعلام کرده بود که از صحنه سیاست خداحافظی کرده است.
حملات تروریستی
دیروز حملات خمپاره‌ای به برخی مناطق شهر فلوجه، سه شهید و 15 زخمی بر جای گذاشت. نیروهای دولتی عراق نیز در عملیات خود، 20 عضو «داعش» را به هلاکت رساندند. در شهر موصل نیز انفجار خودروی بمب‌گذاری شده، جان 11 تن را گرفت و 10زخمی برجای گذاشت.
«مهند السعدی» وزیر آب عراق نیز اعلام کرد تروریست‌های داعش با بستن کامل دریچه‌های سد فلوجه، مانع انتقال آب به مناطق مرکزی و جنوبی عراق شده‌اند.