kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
وزیر نیرو خبر داد

3 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی - مهندسی در آب و برق

وزیر نیرو با بیان اینکه از سرعت پیشرفت انرژی‌های تجدید‌پذیر راضی نیستم، گفت: بیش از سه میلیارد دلار صدور خدمات فنی - مهندسی داریم و بیش از ۹۰ درصد آن در حوزه صنعت آب و برق است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، حمید چیت چیان با اشاره به اینکه برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، دولت قیمت بسیار خوبی برای خرید تضمینی برق از انرژی‌های تجدید پذیر در نظر گرفته است، افزود: برای هر کیلووات ساعت برق تجدید پذیر ۳۷۰ تومان به بخش خصوصی پرداخت می‌کنیم در حالی که قیمت فروش آن به مشترکان ۶۶ تومان است.
وی گفت: امسال برای اولین بار نیروگاه یک مگاواتی خورشیدی به بهره‌برداری رسید و ساخت دو نیروگاه خورشیدی هر کدام به ظرفیت هفت مگاوات نیز اغاز شده است و تا پایان سال اولین نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی نیز به بهره‌برداری می‌رسد.
وزیر نیرو با بیان اینکه در سال آینده چندین نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی ۳۰ مگاواتی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: پارسال حدود ۱۶ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار شد که این رقم امسال از ۱۰۰ مگاوات گذشته است و سال آینده نیز ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات وارد مدار می‌شود.
چیت‌چیان گفت: قرارداد ۱۵۰۰ مگاوات برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر با بخش خصوصی داخلی و خارجی منعقد شده است که امیدواریم براساس برنامه ششم توسعه پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر احداث شود و تا سال ۲۰۳۰ که قرار است به هفت هزار و ۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر دست یابیم این اهداف زودتر از موعد تحقق یابد.
وی درباره رفت و آمد خارجی‌ها برای عقد قرارداد و مذاکره با شرکت‌های ایرانی افزود: یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی برون گرایی اقتصاد ملی است که یکی از مولفه‌های آن انتقال فناوری از کشورهای دارنده فناوری‌های برتر است.وزیر نیرو گفت: اگر موفق شویم سرمایه‌گذار خارجی یا فاینانس و تأمین مالی خارجی جذب کنیم فرآیند توسعه اقتصادی کشور را سرعت خواهیم بخشید. پیدا کردن بازارهای صادراتی یکی دیگر از اهداف اقتصاد مقاومتی است که لازمه آن رقابتی کردن قیمت‌ها و دستیابی به فناوری برتر دنیاست.چیت‌چیان ادامه داد: در مذاکرات متعددی که با هیئت‌های خارجی داشتیم تعدادی از آنها به عقد قرارداد منجر شد و الان بیش از سه هزار و ۵۰۰ مگاوات قرارداد خارجی داریم که سرمایه‌گذاری و تأمین مالی آن برای احداث نیروگاه در کشور با همکاری شرکت‌های خارجی انجام خواهد شد.
وزیر نیرو افزود: بیش از سه میلیارد دلار صدور خدمات فنی‌‌‌-مهندسی داریم و بیش از ۹۰ درصد صدور خدمات فنی - مهندسی کشور در حوزه صنعت آب و برق است.