kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۳۷۱
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
در پاسخ به درخواست مرجعیت عراق صورت گرفت

اعزام 1000 خودروی کمک‌های انسان‌دوستانه از 13 استان عراق به موصل

در پاسخ به درخواست مرجعیت عراق در مورد کمک به آوارگان استان سنی‌نشین «نینوا»، 1000 دستگاه خودروی حامل کمک‌های انساندوستانه از 13 استان عراق راهی موصل شد.
چند روز پس از درخواست نماینده آیت‌الله «سید علی سیستانی» از مردم عراق برای کمک به آوارگان موصل خبر رسیده که، 1000 دستگاه خودرو حامل کمک‌های انساندوستانه از قبیل مواد غذایی، دارویی، لباس گرم و پتو، از 13 استان عراق راهی این شهر شده‌اند.
به گزارش فارس، از شهر کربلا به تنهایی 17 کامیون حامل کمک به سمت موصل حرکت کرده است. این کمک‌ها با مدیریت نیروهای «بسیج مردمی»‌و فرماندهان بسیج جمع‌آوری و ارسال می‌شوند.
اعزام کاروانی چنین عظیم آن هم در یک کشور جنگزده و ناامن، علاوه بر اینکه نفوذ کلام مرجعیت (آن هم از زبان نماینده ایشان در کربلا) را ثابت می‌کند، همبستگی ملی و دینی عراقی‌ها را نیز نشان می‌دهد.
به علاوه، اعزام این کاروان نشان می‌دهد که تلاش‌های رژیم سعودی و عناصر تکفیری و داعش برای ایجاد تفرقه و شکاف میان شیعیان و سنی‌ها در عراق، بیهوده بوده است.
از سال 2003 تاکنون تروریست‌ها حملات زیادی را در عراق علیه شیعیان انجام داده‌اند تا آنها را به واکنش نسنجیده علیه سنی‌ها وادارند، اما این توطئه‌ها با هوشیاری مردم و مرجعیت عراق، به شکست انجامیده است.
رسانه‌ها شمار آوارگان در موصل را 140 هزار تن ذکر می‌کنند. تقریباً تمام استان نینوا جز مناطق کمی از غرب موصل آزاد شده و مردم که سال‌هاست تحت سیطره تروریست‌های تکفیری بوده‌اند، به کمک‌های غذایی و بهداشتی نیازمندند.
تحولات میدانی در موصل
عملیات پیشروی در غرب موصل اما دیروز مجدداً آغاز شد؛ به گزارش ایسنا، نیروهای عراقی که به دلیل بدی شرایط جوی، عملیات را متوقف کرده بودند، از چند محور پیشروی خود را از سر گرفتند. در این پیشروی، مسجد «الباشا»، خیابان «العداله» و بازار «باب السرای» در بخش قدیمی موصل هم آزاد شد.
جنگنده‌های ارتش عراق اما مواضع داعش را در اطراف مسجد جامع «آلنوری» هدف قرار دادند. این مسجد همان جایی است که «ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش، «خلافت»! خودرا اعلام کرده بود. موصل 20 خرداد 1393 به اشغال تروریست‌های داعش درآمده بود.
عملیات آزادسازی موصل هم 26 مهر با فرمان «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق آغاز شده است. نیروهای مسلح عراق تاکنون شرق موصل را کاملاً آزاد کرده و بر 50 درصد بخش غربی این شهر نیز مسلط شده‌اند.
خبر دیگر اینکه، حیدر عبادی که به مناسبت سالروز جنایت رژیم صدام در «حلبچه» سخن می‌گفت، اظهار داشت: «ما با نسلی از تروریست‌ها مبارزه می‌کنیم که امتداد رژیم بعث هستند.» منظور عبادی، هم پیمانی داعش و عناصر رژیم سرنگون شده بعث است. رژیم صدام 25 اسفند 1366 با بمباران شیمیایی شهر کردنشین حلبچه، 5000 غیرنظامی را شهید کرد. این حمله 7000 مصدم نیز داشته است.