kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۳۶۹
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵

شوک ترامپ به وزارت خارجه و آژانس‌های فدرال آمریکا با کاهش شدید بودجه

سرویس خارجی- رئیس‌جمهور جدید آمریکا در حالی از افزایش ۵۴ میلیارد دلاری بودجه دفاعی پیشنهادی خود برای سال آینده میلادی رونمایی کرده که کاهش بودجه برنامه‌ کمک‌های خارجی و زیست محیطی و وزارت خارجه این کشور را نیز مطرح کرده است. اقدامی که با اعتراض دیپلمات‌های فعلی و سابق این کشور مواجه شده است.
ترامپ در نامه‌ای به کنگره آمریکا اعلام کرده به دنبال آن است که با افزایش ۵۴ میلیارد دلاری به بودجه نظامی در سال آینده میلادی «امنیت و ایمنی مردم آمریکا» را افزایش دهد.
ترامپ در حالی این میزان افزایش را که بی‌سابقه هم هست را به کنگره پیشنهاد داده که در سیاست‌های اعلامی خود، اسلافش را به هدر دادن سرمایه‌های مردم آمریکا با دخالت در امور دیگر کشور‌ها متهم کرده است.
رئیس‌جمهور آمریکا خاطرنشان کرده «هدف اصلی اولین بودجه پیشنهادی من بازسازی ارتش کشورمان بدون اضافه شدن به کسری بودجه فدرال است. این بودجه دفاعی برای بازسازی و آماده کردن نیروهای مسلح ما برای آینده ضروری است.»
در بودجه پیشنهادی درباره افزایش ۵۴ میلیارد دلاری بودجه دفاعی گفته شده، این افزایش بودجه به تنهایی فراتر از کل بودجه دفاعی اکثر کشورهاست و یکی از بیشترین میزان افزایش بودجه دفاعی در یکسال در تاریخ آمریکاست.
براساس بودجه پیشنهادی ترامپ وزارت دفاع آمریکا میزان ۶۳۹ میلیارد دلار بودجه دریافت خواهد کرد که با افزایش ۵۲ میلیارد دلاری به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و ۲ میلیارد دلار نیز صرف برنامه‌های دفاع ملی دیگر در خارج از وزارت دفاع خواهد شد. در عین حال با وجود ادعای ترامپ مبنی برطرفداری از اقشار فقیر آمریکایی، گفته می‌شود این بودجه شامل یک سری برنامه‌های رفاه اجتماعی و بهداشت و درمان نمی‌شود.
همچنین لایحه بودجه پیشنهادی ترامپ کاهش 28 درصدی منابع مالی وزارت خارجه آمریکا که کلیه وظایف مرتبط با دیپلماسی این کشور را برعهده دارد مدنظر قرار داده است و این موضوع باعث نگرانی شدید در این حوزه، حتی در میان کارمندان و کارکنان عادی این وزارتخانه عریض و طویل شده است.
از سوی دیگر افزایش بی‌سابقه بودجه دفاعی آمریکا در لایحه پیشنهادی دونالد ترامپ، با کاهش منابع مالی اکثر وزارتخانه‌ها و آژانس‌های فدرال آمریکا همراه گردیده که امر مربوط به محیط زیست و رفاه اجتماعی را هم تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد.«دونالد ترامپ» همچنین در این بودجه به دنبال آن بوده که مبلغ 3/1 میلیارد دلار طی دو سال صرف هزینه احداث دیوار در مرز کشورش با مکزیک شود. کنگره آمریکا پیش از این نسبت به هرگونه اختصاص بودجه جدید برای احداث دیوار حایل در مرز با مکزیک هشدار داده و گفته بودند، چنین اقدامی صورت بگیرد دولت را تعطیل می‌کنند.
پیش‌بینی می‌شود کنگره که کنترل آن در اختیار جمهوریخواهان است، بسیاری از پیشنهادات ترامپ برای کاهش بودجه نهادهای غیرنظامی آمریکا را رد کند. بخشی از تغییرات پیشنهادی، که با مخالفت شدید دموکرات‌ها روبرو شده، مواردی است که جمهوریخواهان دهه‌هاست به دنبال اجرایی کردن آن بوده‌اند.
جمهوریخواهان میانه‌رو نیز نارضایتی خود را از کاهش بودجه برنامه‌هایی مثل یارانه گرم کردن منازل، و آموزش نیروی کار اعلام کرده‌اند.
وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز اعلام کرده که برای بازداشت و اخراج مهاجران غیرقانونی به افزایش 6/8 درصدی بودجه نیاز دارد.
قرار است گزارش کامل بودجه در ماه مه منتشر شود. این اقدام ترامپ نیز مانند بسیاری از اقدامات وی جنجال‌ساز شده است.