kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
منابع نظامی مسکو:

ساخت قدرتمندترین زیردریایی اتمی روسیه ویژه موشک‌های بالستیک آمریکا پایان یافت

منابع نظامی روسیه از آماده شدن زیردریایی اتمی چند منظوره روسیه که ویژه شکار موشک‌های بالستیک آمریکا است خبر می‌دهند.
با وجود اینکه گفته می‌شد، با پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا روابط مسکو-واشنگتن رو به بهبودی خواهد رفت، اما برخی خبرها نشان می‌دهد بهبود روابط این دو به این سادگی‌ها نخواهد بود.
 یک مقام نظامی روسیه در این‌باره اعلام کرد دومین زیردریایی اتمی این کشور به نام «کازان» تا دو هفته دیگر به آب انداخته می‌شود. به نوشته خبرگزاری تاس ساخت این زیردریایی در صنایع کشتی سازی شهر بندری سورداوینسک از سال 2009 شروع شده و دومین زیر دریایی کلاس «یاسن» است. نکته قابل توجه درباره این زیردریایی اتمی قدرتمند اینکه برخی منابع روسی گفته‌اند، این زیر دریایی ویژه شکار موشک‌های بالستیک آمریکاست.
به گزارش فارس، یک مسئول صنایع کشتی‌سازی روسیه نیز اعلام کرده که زیر دریایی یاد شده سال 2018 وارد نیروی دریایی این کشور می‌شود. پایگاه آمریکایی «وار ایز بورینگ» ویژه امور نظامی اما در این زمینه نوشته: «در صورت عملیاتی شدن، «کازان» توانمندترین زیردریایی خواهد بود که نیروی دریایی آمریکا تاکنون با آن مواجه شده است.»
«مایکل کافمن» تحلیلگر مرکز تحقیقات نیروی دریایی آمریکا نیز در این باره گفته: «این شاید قدرتمندترین زیردریایی اتمی یک دشمن بالقوه باشد.» این کارشناس در توصیف زیردریایی جدید روسیه و پروژه‌های آنها نوشته: «پروژه کازان برگرفته از طراحی زیردریایی‌های سابق این کشور هستند. زیردریایی‌های ساخته شده در این پروژه مجهز به موشک‌های ضدزیردریایی و امکان حملات سطحی هستند و قادرند 32 موشک‌ کروز را حمل کنند.»
 بنابر گزارش خبرگزاری تاس، روسیه قصد دارد در مجموع هفت زیردریایی از این مدل تولیدکند.از سویی دیگر این کشور در مسیر توسعه زیردریایی تهاجمی برای شکار موشک‌های بالستیک زیردریایی نیروی دریایی آمریکاست.