kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۳۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴

کوتاه از سراسر جهان

میانمار
صدا و سیما: اتحادیه اروپا از سازمان ملل متحد خواسته «فوراً» یک هیئت بین‌المللی حقیقت‌یاب را برای تحقیق درباره شکنجه، تجاوز و اعدام‌هایی که ارتش میانمار علیه اقلیت روهینگیای مسلمان مرتکب شده است، به این کشور اعزام کند. گزارش ماه گذشته سازمان ملل متحد که بر اساس شهادت نجات‌یافتگان در بنگلادش صادر شده است خبر می‌دهد نیروهای ارتش و پلیس میانمار در چارچوب حملاتی که شاید در سطح پاکسازی نژادی و جنایت بر ضد بشریت باشد،  کشتار و تجاوز جمعی بر ضد مسلمانان روهینگیا مرتکب شده‎‌اند.
آمریکا
خبرگزاری فرانسه: یکی از نمایندگان دموکرات کنگره، اسنادی را منتشر کرده که در آن اعلام شده «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید که چندی پیش مجبور به استعفا شد، بیش از 67 هزار دلار از شرکت‌های روسیه دریافت کرده است. «الیجا کامینگز» نماینده دموکرات ایالت مریلند از دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کرده تا سابقه جامعی از ارتباطات فلین با دولت‌ها و شرکت‌های خارجی ارائه دهد. جمهوری خواهان آمریکا می‌گویند ترامپ با کمک روسیه به قدرت رسیده است.
سودان جنوبی
رویترز: کمیته ناظران تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه سودان جنوبی در گزارش محرمانه خود به شورای امنیت، دولت تحت رهبری «سالواکر میاردیت»، رئیس جمهور این کشور را «مسئول اصلی» قحطی در بخش‌هایی از کشور معرفی کرده و خاطر‌نشان ساخته‌اند که وی همچنان به افزایش توان نظامی نیروهای خود ادامه می‌دهد و دست کم نیمی از بودجه کشورش را در بخش امنیتی هزینه می‌کند. نزدیک به نیمی از جمعیت پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفری سودان جنوبی از کمبود غذا رنج می‌برند.
چین
تسنیم: عربستان سعودی و چین یک توافقنامه تجاری به ارزش دست‌کم ۶۵ میلیارد دلار امضا کرده‌اند. این توافق در جریان سفر ملک سلمان، پادشاه ۸۱ ساله عربستان سعودی به چین به دست آمده است. چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است و عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در سطح بین‌المللی. اقتصاد چین وابسته به نفتی است که از غرب آسیا وارد می‌کند و این کشور تلاش می‌کند تا در این زمینه توازنی بین عربستان و ایران، که رقبای منطقه‌ای به شمار می‌روند، ایجاد کند.
کره شمالی
بی‌بی‌سی: «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا که در سئول به سر می‌برد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال «آیا امکان استفاده از گزینه نظامی علیه کره شمالی وجود دارد» گفته: «قطعا ما خواستار درگیری نظامی نیستیم اما اگر آنها تهدید برنامه نظامی خود را به سطحی افزایش دهند که معتقد باشیم اقدام نظامی نیاز است، این گزینه روی میز خواهد بود.» وی این را هم گفته که «سیاست صبر استراتژیک به پایان رسیده و آمریکا در حال بررسی اقدامات جدید دیپلماتیک، امنیتی و اقتصادی علیه کره شمالی است.»
عربستان
فارس: محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور روز پنج‌شنبه با «جیمز ماتیس»، همتای آمریکایی خود در این کشور دیدار کرد. در جریان این دیدار که عادل جبیر، وزیر خارجه سعودی نیز حضور داشت، ماتیس به شوخی به جبیر می‌گوید: «سلام. خوشحالم که زنده می‌بینمت.»