kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۳۴۰
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
کارنامه سال 95 سرویس گزارش روز کیهان (گزارش روز)

ولایتمداری و خدمت به مردم محور گزارش‌های کیهان

گروه گزارش
یک سال گذشت و کارنامه یکساله سرویس گزارش روز کیهان به پایان آمد.
در طول یکسال گذشته با 291 گزارش در سوژه‌های مختلف و متنوع در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی واقتصادی در خدمت شما بودیم و اینک «به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقی است».
در یک سال گذشته با حوادث و رویداد‌های مختلفی روبه‌رو بودیم و همکاران سرویس گزارش روز کیهان تلاش کردند تا همراه با رویدادها و مناسبت‌ها، همراه همیشگی مردم و  مشکلات و کم و کاستی‌های آنان در مسایل مختلف باشند  و گزارشگران این سرویس با عشق و علاقه درصدد تهیه گزارش‌های میدانی بودند و تحقیق و پژوهش در این سرویس همیشه از رونق خاصی برخوردار است.
291 شماره گزارش در سال 95
در این 291 شماره انتشار گزارش‌های میدانی در صفحه گزارش روز وارد بحث‌ها و چالش‌های جدی بر سر مسایل مختلفی شدیم که مردم با آن دست به گریبان بودند.
از مسایل اقتصادی و معیشتی تا مشکلات عرصه فرهنگ و هنر و تا بحث‌های دفاع مقدس و ایثار وشهادت و موضوع مدافعان حرم، همگی سوژه‌های مهمی بودند که در سرویس گزارش به آن پرداختیم.
برخی از گزارش‌ها با بازتاب فراوان مردمی روبه‌رو بود و برخی سوژه‌ها کارشناسی و تخصصی بودند و مخاطبان با تماس‌های خود ما را در ادامه این گزارش‌ها تشویق می‌کردند.
همراهان همیشگی سرویس گزارش
قطعا در کنار گزارشگران سرویس گزارش روز، عزیزان دیگری هستند که نقش مهمی در پیشبرد اهداف گزارشی این سرویس ایفا می‌کنند.
از جمله این همراهان عزیزان شورای سردبیری روزنامه کیهان و شخص حاج حسین شریعتمداری به عنوان مدیرمسئول و سردبیر روزنامه هستند.
ایرج نظافنی دبیر سرویس گزارش روزنامه کیهان در این باره می‌گوید: «همیشه مشورت‌های حاج آقا شریعتمداری در شکل‌گیری سوژه‌ای گزارشی نقش مهمی دارد و هر بار که خدمت این عزیز بزرگوار جهت هماهنگی سوژه‌ای خاص می‌رسم یا تماس می‌گیرم با مهربانی و ملاطفت خاصی راهنمایی‌های لازم را دارند و مخصوصا از زوایه‌هایی به سوژه‌ها نگاه می‌کنند که نشان از پیشکسوتی بی‌چون و چرای ایشان در عرصه قلم و اطلاع‌رسانی دارند، مثلا گاهی نکاتی را سر بزنگاه متذکر می‌شوند که از نگاه بنده و دوستان گزارشگر مغفول مانده اما حاج حسین با همان چهره خندان و بشاش همیشگی دقیقا لب کلام را به ما گوشزد می‌کنند.»
دبیر سرویس گزارش روزنامه کیهان در ادامه می‌گوید: «برادران عزیز و اساتید بزرگوارم آقایان حاج سعید مدنی و حاج آقا صفار هرندی و آقای محمد ایمانی و برادر نازنینم حسین شمسیان نیز بعضا از یاران همیشگی ما در سرویس گزارش هستند که بعضا با نکات خوبی که بیان می‌کنند راهگشای ما در این زمینه هستند. خصوصا آقای هرندی که معمولا مراودات ما با ایشان بیشتر از دیگر عزیزان شورای سردبیری است و همیشه با نگاه ریزبین خود یار و یاور ما در این عرصه رسانه هستند که از همه این عزیزان صمیمانه تشکر می‌کنم».  
نظافتی در ادامه تصریح می‌کند: «همچنین لازم می‌دانم از همه همکاران عزیزم در بخش فنی، صفحه‌بندی، حروفچینی و مجموعه اتاق فرمان و همچنین عزیزان دفتر شورای سردبیری کمال تشکر صمیمانه را داشته باشم و امیدوارم سال پیش رو برای همه عزیزان سالی سرشار از عزت و سربلندی و موفقیت باشد، ان‌شاءالله».
دبیر سرویس گزارش روزنامه کیهان معتقد است که در این سرویس نگاه ما به مسایل و مشکلات جامعه و گوش به فرمان فرامین مقام معظم رهبری هستیم و خیلی از سوژه‌های گزارشی را از دل بیانات گهربار امام خامنه‌ای انتخاب می‌کنیم، از بحث راهیان نور تا پرداختن به مشکلات مردم و دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی، همگی الهام گرفته از سخنان رهبری هستند.
سوژه‌های داغ گزارشی
اما در نگاه کلی سال 95 یک سال متفاوت با سال‌های دیگر بود و در موضوعات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی با موضوعات مختلفی روبرو بودیم . حوداثی مثل حادثه ساختمان پلاسکو کام همه را تلخ کرد یا انعکاس درد دل‌های مالباختگان موسسات مالی و اعتباری ورشکسته هم از سوژه‌های غمگین و تاسف‌باری بود که بدان‌ها پرداختیم.
یکی از این بحث‌های مهم و جدی که دنبال کردیم گزارش‌های سلسه‌وار کیهان درباره سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری مثل ثامن الحجج‌(ع) و کاسپین و... بود که بسیاری از مردم را گرفتار کرده و راه چاره‌ای برای آنان باقی نمانده بود و کیهان هم به عنوان یک وظیفه شرعی و انقلابی در چهار شماره به انعکاس واقیعت‌های موجود و مشکلات سپرده‌گذاران بی‌پناه پرداخت و این سوژه یکی از پرمخاطب‌ترین سوژه‌های گزارشی بود که تا نزدیک یک ماه تماس‌های مکرر سپرده‌گذاران به کیهان و تماس با مسئولان و گزارشگران سرویس گزارش ادامه داشت و از ما می‌خواستند مجددا مشکلات آنان را پوشش دهیم و همه این افراد بانک مرکزی را مقصر در این ماجرا می‌دانند و معتقدند در سر در همه این موسسات عنوان «تحت نظارت بانک مرکزی» درج شده و حتی رئیس بانک مرکزی هم لوح تقدیر‌های فراوانی به مناسبت‌های مختلف و در برهه‌های زمانی متفاوت به مدیر عامل این موسسات اهداء کرده است و اینک که این موسسات با مشکل روبه‌رو شده‌اند این بانک مرکزی است که باید به تعهد خود در قبال پرداخت سپرده‌گذاران اقدام کند و برای افکار عمومی قابل قبول نیست که موسسه‌ای با نزدیک به ششصد شعبه زیبا و شکیل و بسیار بزرگ در سراسر کشور به ناگاه به عنوان موسسه‌ای غیرقانونی معرفی گردد!
گرچه در آن گزارش‌ها قول دادیم که در کنار این مالباختگان خواهیم ماند، امیدواریم در سال آینده و با به دست آوردن سرنخ‌ها و منابع گزارشی موثق و مستند مجددا به این موضوع بپردازیم و بتوانیم قدمی هر چند کوچک در راستای رفع مشکل این عزیزان برداریم.
لازم به ذکر است که تماس‌های مالباختگان با کیهان و تشکر بابت پرداختن این روزنامه به این موضوع و اعلام اینکه کیهان تنها پناهگاه ما برای دفاع در برابر این اجحاف آشکار دولت و بانک مرکزی است، باعث شد تا همکاران این سرویس در پیگیری این موضوع مصمم‌تر باشند و تا احقاق حق این عزیزان به ادامه این گزارش و پیگیری مستند آن از طریق مسئولان امر بپردازند.
از دیگر گزارش‌های مهم و پر مخاطب ما گزارش «تاثیر شبکه‌های اجتماعی برکارکردهای خانواده‌های ایرانی» است که توسط سرکار خانم توانگر تهیه شد و خانم دکتر «فضه سادات حسینی» از کارشناسان ارزنده در امور خانواده در این گزارش بحث‌های مفصل و مهمی را بیان کردند.
ستون گزارش خبری
از مدت‌ها قبل ستون گزارش خبری توسط ایرج نظافتی دبیر سرویس گزارش کیهان راه‌اندازی شد و ابتکار خوبی هم بود اما از نیمه دوم امسال و تقریبا از آبان ماه به بعد این ستون به طور جدی مطرح شد و تقریبا در هفته دو گزارش خبری در این ستون در کنار «گزارش روز» کار می‌شود و بعضا همین ستون با عنایت الهی در این مدت کوتاه توانسته جای خود را در بین مخاطبان روزنامه کیهان باز کند و به سوژه‌های مورد بحث از زاویه خبری و ویژه بپردازد و قطعا راهنمایی‌های عزیزان در این زمینه می‌تواند کمک کار ما در بهتر شدن این ستون باشد.
 همکاران ما در سرویس گزارش
یکی از همکاران پرتلاش سرویس گزارش کیهان سرکار خانم گالیا توانگر هستند که سال‌هاست در این سرویس به تهیه گزارش‌های متنوع و مختلف می‌پردازند.
خانم توانگر که معاونت سرویس گزارش را هم بر عهده دارند با همان نگاه شاعرانه و ادیبانه خود چنین می‌نویسند: «روز من از لاله‌زار شروع می‌شود. در لاله‌زار گلی نیست فی‌الواقع؛ اما در چشم‌های بعضی‌ها آفتابگردانی روییده، در چشم‌های بعضی‌ها خاری، چشم‌هایی مرده‌اند، چشم‌هایی زنده‌اند، چشم‌هایی خوابند، چشم‌هایی دردمندند.
من از چشم‌هایی که آفتابگردان دارند و چشم‌هایی که دردمندند، گزارش می‌نویسم. مگر می‌شود پا در رکاب باربری جوان گذاشت، گزارشی اجتماعی نوشت و همان انسان قبلی به دفتر روزنامه بازگشت؟! داشت می‌گفت؛ پنجاه کیلو بار را روزی هشت تا ده بار با چرخ دستی جا‌به‌جا می‌کند، خسته که می‌شود زیر سایه دیواری چشم‌هایش می‌خوابند.
یک لحظه به تلگرام می‌روم: «زنجانی برای جراحی در بیمارستان بستری شد!»
ای آمبولانس احیاکننده خوابزدگان، لختی بایست! می‌شود دست‌های زخمی باربر را هم به اورژانس برسانی؟
لااقل به حرمت چشم‌هایی که هنوز آفتابگردانشان نمرده، می‌شود بر چشم‌های زن کارگری که برای سوزن‌دوزی هر پیراهن روزی دو هزار تومان می‌گیرد، مرهمی بگذاری؟
در ویترین یکی از الکتریکی‌های لاله‌زار به چشم‌هایم می‌نگرم. آنها از درد عکس می‌گیرند و می‌ریزند لابه‌لای کلمات؛ این‌گونه پیکره گزارش اجتماعی شکل می‌گیرد.»
توانگر در ادامه می‌نویسد: «ظهر که می‌شود‌، روی زیر‌انداز گلداری کنار کارگرها می‌نشینم. هر چه دارند در سفره می‌گذارند. چند سیخ کوبیده هم از کبابی با مرامی به سفره باربرها می‌رسد. اولین باران بهاری نم‌نم می‌بارد. باربرها می‌خندند و تندتند لقمه می‌گیرند. لاله‌زار از خنده چشم‌هایشان پر از گل می‌شود. یکی‌شان عکس نامزدش را نشانم می‌دهد و آن یکی عکس نوه‌اش را. من فقط عکس درد در چشم‌هایم دارم. چشم‌هایم را رو به آسمان می‌بندم و باران را با ولع می‌نوشم. لاله‌زار گل می‌دهد....»
توانگر در لید یکی از گزارش‌های میدانی خود تحت عنوان «تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کارکردهای خانواده» چنین می‌نویسد: «یکی از بزرگ‌ترین مسائل اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا هستند، ضعف بنیاد خانواده است. از آنجایی که مشکلات خانواده‌ها به صورت ناهنجاری‌های اجتماعی بروز می‌کند، خانواده و سلامت آن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌باشد. آماده کردن فرزندان برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی یکی از وظایف مهم و اساسی خانواده‌ها به شمار می‌رود. جوانان باید بتوانند به خصوص برای زندگی‌های مشترک آماده شوند و سعی نمایند روابط خود را با پیرامون‌شان در حد متعارف و قابل قبولی تنظیم کنند. صرف‌نظر از آمار و ارقام بالا و روز افزونی که در مسائلی مانند بالا رفتن سن ازدواج، طلاق و سایر مسائل خانوادگی وجود دارد، سرد شدن ارتباطات عاطفی و نارضایتی‌ها از زندگی خانوادگی است. یکی از زمینه‌های اصلی در بروز مشکلات خانوادگی و اصولا نارضایتی از زندگی مشترک بین زوجین و نیز دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر و ضایع شدن فرصت گفت و گو در دل خانواده‌ها استفاده نادرست و بیش از حد از فضای مجازی است.»
سالی تلخ و شیرین
در سرویس گزارش روز کیهان خیلی‌ها قلم می‌زنند و بعضاً از همکاران سرویس‌های دیگر نیز کمک می‌گیریم.
یکی از همکاران ثابت ما در سرویس گزارش که همزمان در سرویس بین‌الملل هم همکاری دارند سرکار خانم فریده شریفی است.
وی می‌گوید: «سال 95 هم گذشت سالی پر از تلخ و شیرین و پر از خاطره و تجربه‌اندوزی، امسال سومین سال است که من با سرویس گزارش همکاری می‌کنم با همکاران خوب و متعهدی همچون آقای ایرج نظافتی دبیر سرویس و گالیا تونگر گزارشگر با تجربه و دلسوز که برای هر سوژه‌ای دغدغه خاص خود را دارد.» شریفی می‌گوید: «همکاری با سرویس گزارش خاطرات خوب و تجربه‌های فراوانی برای من به ارمغان آورده است از مصاحبه با سید جلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی گرفته تا مدیر اورژانس تهران از گفت‌وگو با پزشکان، اساتید دانشگاه، کارشناسان اجتماعی روانشناسی، جامعه‌شناسی گرفته تا مردم خونگرم و صمیمی که همه و همه خالص و مخلص با این روزنامه مصاحبه می‌کردند و تجربیات و اطلاعات خود را در اختیار ما می‌گذاشتند.»
وی ادامه می‌دهد: آنچه در این گفت‌وگوها رد و بدل می‌شد صفا و صمیمت بود و آنچه که از دل آنان برمی‌آمد بر دل خوانندگان می‌نشست ذکر خاطره‌ای دور از لطف نیست که عنوان شود و مسئله جالبی بود که برای من پیش آمد، چندی پیش منزل خود را تغییر داده و به خانه دیگری نقل مکان کردیم من برای آشنایی با مدیر ساختمان که خانم محترمی بود نزد ایشان رفتم و از نحوه پرداخت شارژ و مسائل ساختمان سؤال کردم که ایشان فامیل من را جویا شدند تا در لیست همسایه‌ها بگذارند و از شغل من هم جویا شدند که من ضمن معرفی خودم عنوان کردم که در روزنامه کیهان کار می‌کنم و هنگامی که فامیل خود را گفتم به اسم کوچک من را صدا زد و گفت گزارش‌های شما را در کیهان می‌خوانم و برای من جای بسیار خوشبختی و سعادت است که با شما همسایه شده‌ام! این خانم که مدیر مدرسه بود یادآوری کرد که روزی نیست که روزنامه کیهان روی میز دفتر من نباشد و من آن را مطالعه نکنم به خصوص صفحه گزارش روز را حتماً باید بخوانم. من هم خدا را شکر کردم که مطالبی که گزارشگران کیهان در این صفحه به چاپ می‌رسانند این همه مورد رضایت و علاقه مخاطبان قرار گرفته است و امیدوارم سال جدید هم سال پر برکتی برای همه هم‌وطنان و به ویژه همکاران ما در روزنامه کیهان باشد و همچنان به خدمتگزاری مردم عزیز و صمیمی مشغول باشیم.»
یادی از همسنگری مبارز و نستوه
در پایان این گزارش لازم است یاد حاج حسن شایانفر، مرد میدان‌های جنگ نرم، مبارزی خستگی‌ناپذیر و ستون رسانه‌های انقلاب، انقلابی تمام‌عیار، حامی جوانان قلم‌ به دست ولایتمدار و رئیس مرکز پژوهش‌های کیهان را گرامی بداریم که چگونه با دلسوزی تمام پیگیر کارها و فعالیت‌های ما بود و سوژه‌های گزارشی را رصد می‌کرد و چه در کار روزنامه و چه در نبردهای مجازی همراه بچه‌ها بود و مرد همیشه آنلاین کیهان در هر لحظه‌ای از شبانه‌روز سنگر انقلاب و دفاع از اررزش‌های اسلامی را رها نکرد و افسوس و دریغ از اینکه مرد بزرگی را از دست دادیم و امیدوارم خدای مهربان با خوبان و مدافعان حرم و شهدا محشورش بفرمایند... حاج‌حسن عزیز ما را هم دریاب... یا حق.