kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
با وجود کاهش 40 درصدی مصدومان

چهارشنبه سوری امسال 2 کشته و 2300 مجروح بر جای گذاشت


چهارشنبه سوری امسال هم حوادث ناگواری بر جای گذاشت که از جمله آنها می‌توان به مرگ یک نوجوان 14 ساله و یک جوان 23 ساله و قطع دو دست و دو پای یک جوان 27 ساله اشاره کرد.
مرگ نوجوان 14 ساله در تهران
به گزارش ایرنا، یک نوجوان پسر 14 ساله شامگاه سه‌شنبه  در جنوب تهران براثر انفجار مواد محترقه خطرناک در آئین چهارشنبه سوری و مصدومیت شدید از ناحیه سر و سینه، جان خود را از دست داد.
این نوجوان 14 ساله براثر شدت جراحات وارده ناشی از انفجار و مصدومیت از نواحی سر و سینه به بیمارستان منتقل شد که به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داد.
جوان 23 ساله جان باخت
همچنین جوان 23 ساله‌ای که شامگاه سه‌شنبه به سبب انفجار مواد محترقه در شهرک بهارستان اصفهان مصدوم و دریکی از واحدهای درمانی اصفهان بستری شده بود، اوایل بامداد چهارشنبه جان خود را از دست داد.
قطع 2 دست و 2 پای یک جوان
یک مرد 27 ساله در تهران هنگام ساخت مواد منفجره دست ساز براثر انفجار دو دست و دو پای خود را از دست داد .
سرپرست اورژانس کشور با اعلام این خبر افزود: این جوان در خیابان یکم نیروی هوایی تهران مشغول ساخت مواد منفجره بود که دچار حادثه شد و با وجود رسیدن ماموران اورژانس و انتقال وی به بیمارستان امام خمینی(ره)، متاسفانه فرد مجروح دو دست و دو پای خود را از دست داد.
مصدومیت بیش از 2300 نفر
پیرحسین کولیوند همچنین  درباره آخرین آمار مصدومان چهارشنبه آخر سال در سراسر کشور، به ایسنا گفت: در آخرین چهارشنبه سال کل مراجعات اورژانس در کشور ۲۳۵۱ نفر بوده است که این تعداد نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است.
کولیوند افزود: بر این اساس درپی حوادث چهارشنبه سوری، ۶۰۰ نفر در بیمارستان‌های کشور بستری شدند و تا بعد از ظهر چهارشنبه ۴۲۲ نفر همچنان در بیمارستان‌ها بستری بودند.
وی ادامه داد: متاسفانه به دنبال حوادث چهارشنبه آخر سال دو نفر جان خود را از دست دادند که یک نفر آنها جوانی ۲۳ ساله در اصفهان و دیگری نوجوانی ۱۴ ساله در تهران بوده است.
سخنگوی اورژانس تهران نیز در خصوص آخرین آمار مصدومان چهارشنبه سوری در شهر تهران، گفت: طبق آخرین گزارش‌ها شامگاه سه شنبه ۵۱ نفر مصدوم شدند که ۲۷ نفر از آنها توسط عوامل اورژانس به بیمارستان اعزام شده‌اند.
به گفته حسن عباسی، ۲۴ نفر نیز به صورت سرپایی در محل حادثه درمان شده‌اند.
وخامت حال 6 نفر
سخنگوی اورژانس کشور نیز به ایرنا گفت: حال 6مصدوم وخیم است که یکی از آنان جوان 27 ساله‌ای است که در تهران دو دست و دو پای او از مچ قطع شده است، سه نفر دیگر از این مصدومان بدحال در اراک و دو نفر دیگرشان در اصفهان هستند.
کاهش 65 درصدی اعزام آتش نشانان
مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران نیز گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته 65درصد اعزام نیروهای آتش نشانی برای حوادث چهارشنبه آخر سال کاهش یافته است.
سعید شریف زاده به خبرگزاری صداوسیما  گفت: آمار چهارشنبه آخر سال، امسال در مقایسه با سال‌های گذشته ناباورانه است.
وی با اشاره به اعزام نیروهای آتش نشانی در شب چهارشنبه آخر سال، افزود: در این شب مجموع اعزام نیروهای آتش نشانی در سطح شهر تهران فقط 133 اعزام بوده که از این اعزام‌ها تنها دو حادثه آن هم انفجار مواد منفجره در واحدهای آپارتمانی توسط نوجوانان در مناطق 16و 13 پایتخت بوده است که مابقی اعزام‌ها مانند سایر اعزام‌های روزانه نیروهای آتش نشانی بوده است.
1382 مرد و 48 زن دستگیر شدند
رئیس پلیس پیشگیری ناجا از دستگیری  1382 مرد و 48 زن  در چهارشنبه سوری امسال خبر داد.
به گزارش فارس، سردار محمد شرفی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، دستگیر شدگان چهارشنبه‌سوری را 1382 مرد اعلام کرد و گفت: 923 نفر از آنها به مراجع قضایی معرفی شده و بقیه با اخذ تعهد، آزاد شده‌اند.
شرفی تعداد دستگیر شدگان زن را 48 نفر اعلام و بیان داشت: 12 نفر به محاکم قضایی معرفی شده و بقیه با اخذ تعهد آزاد شدند.
وی آمار دستگیری‌های زنان و مردان در شب چهارشنبه‌سوری را نسبت به سال گذشته ارزیابی کرد و گفت: در معرفی به دستگاه قضایی، تعداد زنان 42 درصد کاهش و مردان 21 درصد کاهش داشته و در زمینه اخذ تعهد، تعداد دستگیر شدگان زن 46 درصد کاهش و مردان 22 درصد کاهش یافته است.
سردار شرفی در خصوص آخرین آمار مصدومان پرسنل ناجا و آتش‌نشانان و نیروهای اورژانس گفت: 18 نفر مصدوم و بستری هستند و 46 نفر به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.
10 کشته برای هیچ
گفتنی است در حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال پیش از این نیز بر اثر تخریب یک ساختمان مسکونی در اردبیل که به خاطر انفجار حین تهیه مواد منفجره ویژه چهارشنبه سوری ویران شد 8 نفر جان خود را از دست دادند تا آمار کشته‌های امسال در مجموع به 10 نفر برسد. غیراز این از گوشه و کنار کشور نیز خبرهایی از مصدومیت  هموطنان دیگری طی چهارشنبه سوری امسال منتشر شد از جمله چند مورد تخلیه چشم و یا قطع عضو که بسیار ناراحت‌کننده است.
سازمان پزشکی قانونی پیش از این تعداد موارد فوتی ناشی از حوادث چهارشنبه سوری را در سال گذشته 17 نفر اعلام کرده بود که همگی مرد بودند.
البته با وجود فضای ایجاد شده بعد از حادثه پلاسکو و جان باختن تعدادی از آتش نشان‌ها و با ایجاد کمپین‌های تحریم چهارشنبه سوری برای ادای احترام  و قدردانی از زحمات آتش‌نشان‌ها،  آمار مصدومان و فوتی‌های امسال کاهش پیدا کرده است اما همین مقدار نیز بسیار تاسف برانگیز است. اینکه یک نوجوان 14 ساله یا جوانی 23 ساله در اوج نوجوانی و جوانی به خاطر یک رسم غلط و بی‌توجهی جان خود را از دست بدهند و خانواده‌هایی در آستانه سال نو رخت عزا بر تن کنند  و یا اینکه جوانی 27 ساله  به خاطر یک اشتباه دو دست و دو پای خود را از دست بدهد تا یک عمر در حسرت این اشتباه بسوزد دل را به درد می‌آورد.‌ای کاش دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.