kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۲۳۴
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
دادستان تهران:

پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه مصداق واقعی فساد اقتصادی است

دادستان عمومی و انقلاب تهران در حالی موضوع پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه را مصداق واقعی فساد اقتصادی اعلام کرد که پیش از این رئیس جمهور تخلفات انجام شده در این پرونده را معوقات بانکی نامیده بود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی  در سی و چهارمین نشست شورای معاونین دادستانی تهران، ضمن اطلاع رسانی در خصوص برخی پرونده‌های اقتصادی از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه، موضوع این پرونده را مصداق واقعی فساد اقتصادی دانست.
جعفری دولت‌آبادی  با اعلام اینکه تشکیل دادسرای پولی - بانکی ما را به سمت بررسی آسیب‌ها هدایت کرده است، از بازداشت دو نفر به اتهام‌های ارتشاء و اخذ تسهیلات کلان روز گذشته در پرونده مذکور خبر داد و افزود: نقش مدیران بانک‌ها در این پرونده‌ها قابل بررسی است و با آسیب‌شناسی می‌توان از تکرار چنین جرایمی پیشگیری نمود؛ به عنوان مثال برخی بانک‌ها هزاران میلیارد تومان تسهیلات اعطا کرده‌اند، اما از نصب دوربین مداربسته در واحدها خودداری نموده‌اند.
 وی با اشاره به گلایه برخی مسئولان بانکی مبنی بر اینکه همه چیز در راستای تخریب آنها عمل می‌کند؛ در حالی که اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار داشت: وقتی فضا منفی می‌شود، تخریب جای سازندگی را می‌گیرد.
دادستان تهران با اعلام حمایت دادسرای تهران از اقدامات دستگاه‌های اجرایی در مبارزه با فساد و پیشگیری از وقوع جرایم اقتصادی و بانکی و... ابراز امیدواری کرد در سال ۱۳۹۶ دادسرای تهران با تجربیات بیشتر و برنامه مناسب‌تر آمادگی مقابله با مشکلات و جرایم را داشته باشد.
بازداشت «احسان مازندرانی»
 در پی اجرای محکومیت قبلی است
خبر دیگر اینکه دادستان تهران گفت: بازداشت احسان مازندرانی، در راستای اجرای حکم محکومیت قبلی انجام شده است.
جعفری دولت‌آبادی با رد ادعاهای مطرح شده مبنی بر بازداشت بدون دلیل احسان مازندرانی و با انتقاد از فضاسازی صورت گرفته توسط برخی رسانه‌ها و در فضای مجازی، گفت: بازداشت این محکوم امنیتی، در راستای ادامه و اجرای کامل حکم محکومیت قبلی وی به عمل آمده است.
فساد اقتصادی یا معوقه بانکی؟
گفتنی است در حالی دادستان تهران موضوع پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه را مصداق واقعی فساد اقتصادی معرفی می‌کند که آبان ماه گذشته رئیس جمهور طی سخنانی در صحن مجلس در این رابطه گفته بود: «اینکه دستگاهی وامی داده و آن فرد در پرداخت وام معوقه داشته و بدهی شده است، برخی رسانه‌ها آن را فساد و اختلاس تلقی می‌کنند!» این سخنان در حالی بود که در ارتباط با فساد 8000 میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان  و بانک سرمایه که بخش زیادی از سهام آن متعلق به این صندوق است، مهر ماه گذشته مدیرعامل این صندوق و برخی نزدیکان وی دستگیر شده‌اند.
در ابتدا که خبر فساد مالی درصندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه رسانه‌ای شد طبق معمول، ابتدای کار به تکذیب گذشت ولی با افشای جزئیات بیشتر، مدیرعامل صندوق ذخیره نیز این فساد را قبول کرد و مدعی شد مبلغ آن سه هزار و 500 میلیارد تومان است! انکار بخش مهمی از مبلغ به یغما رفته باعث شد اسناد بیشتری منتشر شود و معلوم شد که مبلغ 8000 میلیارد تومان از صندوق و بانک منسوب به آن کم شده و به جیب افراد و جریان سیاسی خاصی رفته است!
توبه از گناه شخصی یا محاکمه رانت خواران؟
از زمانی که دولت یازدهم رسما کار خویش را آغاز کرد صحبت پیرامون فساد در دولت قبل به روالی عادی در میان دولتمردان و روزنامه‌ها و رسانه‌های حامی دولت تبدیل شد. این رسانه‌ها با شدت تمام مشغول شخم زدن 8سال دولت قبل بوده‌اند تا نکته‌ای را به عنوان فساد مطرح کنند اما زمانی که فساد 8000 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان بانک سرمایه مطرح شد، رئیس جمهور گفت: «برای بعضی‌ها مثل اینکه بالا و پایین کردن فساد لذت‌بخش است... اگر فسادی است با آن مبارزه کنیم، نه اینکه آن را بزرگ کنیم. بعضی‌ها در جامعه فساد را عادی‌سازی می‌کنند، کار بد را نباید شیوع داد.»
روحانی افزود: «اگر کسی گناهی کرده باید پیش خدای خود توبه کند و اگر حق‌الناس است باید جبران کنیم. اگر به یک نفر گفته شد دو گناه، اگر به جمعی گفته شد 10 گناه، اگر به روزنامه‌ای گفته می‌شود میلیون‌ها گناه، اگر گناهی کرده باید جبران کنیم، نه اینکه جار بزنیم آن هم به دروغ، نباید عادی‌سازی کنیم!»
ارتباط بانک سرمایه با صندوق فرهنگیان
بانک سرمایه بانکی است که بخش عمده‌ای از سهام آن متعلق به آموزش و پرورش است و این تعلق، به دلیل سهامداری صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه است. حدود نهصد هزار فرهنگی از سراسر کشور، سهامدار و سپرده‌گذار صندوق ذخیره فرهنگیان هستند و این صندوق با سرمایه‌گذاری و تاسیس بانک سرمایه، کوشیده بود سپرده فرهنگیان را سود آور کند.
اما این بانک 400 میلیارد تومانی در نیمه اول سال 94 معادل بیش از نیمی از سرمایه اسمی‌اش را زیان کرد! یعنی  در عملکرد 6 ماهه اول سال 94 برای هر سهم 593 ریال زیان شناسایی کرده که معادل 237 میلیارد تومان بوده و بیش از نیمی از سرمایه 400 میلیارد تومانی آن را شامل می‌شود.
پیش از این احمدی‌لاشکی نماینده نوشهر و چالوس در مجلس در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گفته بود: « این صندوق وضعیت بیماری دارد، طی دو سال گذشته 6 مدیرعامل در بانک سرمایه تغییر کردند. البته شاید این تغییر مدیران عامل بانک سرمایه برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات این بانک بوده است، بانک سرمایه در سال 94 حدود هزار و 500 میلیارد تومان خسارت و زیان دیده است...یک نفر سه هزار و 900 میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار است و 90 درصد تسهیلات تنها به 30 نفر ارائه شده است.»
با افشای جوانب مختلف این فساد عظیم، دولتمردان انکار را بی‌فایده دیدند و تصمیم به حذف مهره‌ها و پادوها گرفتند! بر این اساس هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان تلاش کرد با ایجاد تغییرات در اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل صندوق، از بازتاب مشکلات بکاهد!
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه هم در نشست خبری دوم آبان ماه گذشته درخصوص رسیدگی به پرونده فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان گفته بود: «تاکنون 8 نفر در حین رسیدگی به این پرونده بازداشت شده‌اند و این تعداد افراد بازداشت شده به پرونده بانک سرمایه نیز مربوط است.»
28 مهرماه گذشته بود که شهاب‌الدین غندالی مدیر عامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان، پس از احضار توسط شعبه اول بازپرسی دادسرای پولی بانکی (ناحیه ۳۶) پس از تفهیم اتهام در خصوص پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد.
پیش ازآن همسر وی و فرزند همسرش و قائم مقام سابق بانک سرمایه که بخش عمده‌ای از سهام آن متعلق به شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان است، بازداشت شده بودند.
جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نیز پیش از این  با انتقاد از انتصاب برخی افراد مسئله‌دار در مناصب مهم، گفته بود: «به آقای فانی وزیر وقت آموزش و پرورش گفتم که مدیر قبلی را بر دارید، اما با تاخیر و در آخرین روز وزارت اقدام کرد.»