Friday 30 October 2020
News ID: 83254
Publish Date: 27 September 2020 - 22:11
Trove of Leaked Docs:
DAMASCUS (Dispatches) – Anonymous, the international hacking group behind the 2018 publication of documents detailing the UK government’s Integrity Initiative media manipulation project, has released a new trove of dozens upon dozens of files on a separate, secret project by the British and American governments to handcraft a broad, pro-militants, anti-President Bashar Assad propaganda narrative which has since gone on to be used in the majority of Western media coverage on the Syrian conflict.
The files, released under the wordy title "Op. HMG Trojan Horse: From Integrity Initiative to Covert Ops Around the Globe. Part 1: Taming Syria I,” reveal that Western intelligence services and government-hired public relations firms worked directly with major regional Arabic and international news media to weave a false narrative about the Syrian war across an array of platforms.
One of the contractors involved in the project, the Washington-based Innovative Communication & Strategies, is shown to have received funding from the UK, U.S., and Emirati governments, as well as a group of anti-Assad businessmen, and to have worked to create a vast network of contacts consisting of over 1,600 journalists and "influencers” to push anti-Damascus, pro-militants information, stories and talking points.
In one document, the PR firm states openly that its work includes "managing and delivering a multi-donor project in support of UK Foreign Policy objectives…specifically providing strategic communication support to the moderate armed opposition.”
In another file, Innovative Communication & Strategies describes its two-fold media strategy of "a) Guerrilla Campaign. Use the media to create the event. b) Guerrilla Tactics. Initiate an event to create the media effect.”
A second major contractor, Dubai-based ARK F.Z.C., purportedly worked to "soften” the image of terrorists, and to promote the White Helmets in the media and online, including running the group’s social media accounts directly and ‘raising global awareness’ about its operations.
In one leaked government document, ARK purportedly boasts that it had worked since 2012 to provide "highly effective, politically and conflict-sensitive Syria programming for the governments of the United Kingdom, the United States, Denmark, Canada, Japan and the European Union,” with its efforts including working on the ground with local ‘activists’ and ‘civil society actors’, training them on establishing a "core communications narrative,” providing technical training to camera operators and amateur journalists, spreading opposition materials inside the country and even helping to spark anti-government protests.
Its work also reportedly included providing support to the leadership of the so-called Free Syrian Army, including assistance in the "‘re-branding’ of the [FSA] to distinguish itself from extremist armed opposition groups and to establish the image of a functioning, inclusive, disciplined and professional military body.”
In one of the documents, ARK talks up its successes in providing a stream of "regular branded and unbranded content to key pan-Arab and Syria-focused satellite TV channels such as Al- Jazeera, Al Arabiya, BBC Arabic, Orient TV, Aleppo Today, Souria al-Ghadd, and Souria al-Sha’ab,” as well as major regional newspapers and international media including Reuters, the BBC, CNN, The Guardian, the Financial Times, the New York Times, and Britain’s The Times.

* Comment: