kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۴۶۴
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۸
زنگ مجازی- جنگ ترکیبی

همراهی بلاگرهای جهانی با ایران

 
 
 
عزیزالله محمدی(امتدادجو)
 اتفاق بزرگی که بعد از عملیات«وعده صادق» فضای اینستاگرام را به شدت تحت تاثیر قرار داد و کماکان با وجود گذشت روزهای متوالی هنوز جزء موضوعات این سکو است؛ توجه و گرایش شاخ‌‌های مجازی و یا به اصطلاح بلاگرهای معروف در سایر کشورها به این عملیات و ابعاد آن است که با ایجاد یک پویش و کمپین بزرگ در مقیاس جهانی، تلاش دارند تا به نوعی میزان محبوبیت ایران و یا اسرائیل را در جهان به رغم میل صهیونیست‌ها به نمایش بگذارند.
راهبرد رسانه‌ای همسو با میدان نبرد و کارزار نظامی -همان‌طور که بارها نیز اشاره شده -از اصول پایه‌ای و لاینفک تاکتیک‌های روانی رژیم صهیونیستی و جهان غرب است که در تقابل با جبهه مقاومت و به‌ویژه بعد از عملیات «طوفان الاقصی» و به‌طور خاص بعد از عملیات «وعده صادق» این راهبرد را به کار می‌گیرند.
رهبر انقلاب اسلامی در تمجید عملیات
«طوفان الاقصی» تعبیری مبنی بر ترمیم ناپذیربودن شکست رژیم صهیونیستی داشتند که وقتی به عملیات وعده صادق رسید به « تنبیه» وجه نمایان‌تری پیدا کرد و اشاره داشتند که اینکه چه تعداد موشک و یا پهپاد به سرزمین‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اشغالی اثابت کرده در مرحله بعد قرار دارد و پیام اراده به جنگ و پاسخ متناسب از اصل اصابت موشک‌ها و پهپادها مهم‌تر و ارزشمندتر است.
اما! فضای رسانه‌ای موجود در شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ماهواره‌ای و امپراطوری رسانه‌ای، همراه با جهان بی‌انتهای اینستاگرام تلاش دارند به جهت ترمیم شکست‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متوالی رژیم صهیونیستی تفاسیر و تعابیر خود را از این شکست به مردم جهان‌نمایش بدهند که این تلاش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در نزد مردم و کاربران اینستاگرام تبدیل به فکاهی و طنز شده و هر چه این تلاش‌ها بیشتر می‌شود؛ در سوی دیگر، مردم به سمت آگاه شدن از حقایق، بیشتر ترغیب می‌شوند و نه تنها مردم حوزه جغرافیایی مقاومت، بلکه سایر کشورهای منطقه و جهان نیز در صفحات خود ابعاد عملیات«طوفان الاقصی» و نسل کشی مردم مظلوم غزه و بعد از آن زوایای عملیات«وعده صادق» را به نمایش می‌گذارند و در سوگیری آشکار و بدون روتوش، تعلق خود را به جبهه مقاومت و اقدامات این جبهه نشان می‌دهند. یکی از معدود زیبایی‌های غافلگیر‌کننده صفحات مجازی اینستاگرام و tiktok کمپین حمایتی از ایران بعد از عملیات«وعده صادق» است که تقریبا در همه قاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زمین توسط بلاگرهای معروف کشورها و مردم عادی شکل گرفته و با شکلی خاص و نمایان و ثابت، کاربران تلاش دارند تا گرایش و علاقه و محبت خود را به ایران نمایش بدهند.
در این کمپین هر کاربر با فیلتر دو گزینه‌ای پرچم ایران و اسرائیل و با نشان قلبی که در بین این دو قرار دارد تمایل خود به یکی از این دو را می‌خواهد نمایش بدهد که در این اثنا صحنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جالب و قابل تاملی به‌وجود آمده است. اکثریت کاربران این کمپین -که در آخرین آمار، عدد دویست میلیون مطرح شده- با انتخاب «ایران» قلب متحرک مابین ایران و اسرائیل را به سمت ایران هدایت می‌کنند و با کنشی حاکی از احترام به ایران، به سمت اسرائیل یا تف می‌اندازند و یا او را با حالتی مضحک و تمسخر‌آمیز شایسته ذلت می‌دانند.
اینکه زمانی نه چندان دور امپراطوری رسانه‌ای و فضای فیلترینگ مجازی در جهان غرب تلاش داشت اطلاعات یکسویه به مردم جهان منتقل کند گویا با عملیات«وعده صادق» به اتمام رسیده و مردم آزادیخواه و حق‌طلب و روشن ضمیر در تمام دنیا به این نکته از یقین رسیده‌اند که نباید در مستعمره اطلاعاتی و رسانه‌ای نوین امپراطوری رسانه‌ای قرار بگیرند و ناخودآگاه به سمتی کشیده شده‌اند که می‌خواهند فریاد انزجار خود را از رژیم صهیونیستی ولو در شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مجازی به گوش دیگران برسانند.
کمپین حمایتی بلاگرهای خارجی از ایران، آنچنان صدای بلندی داشت که این صدا، حتی به دانشگاه‌های آمریکا با همه ابعاد موجود خود رسید و خیزش دانشجویی بسیار گسترده‌ای را در قریب به اکثریت دانشگاه‌های آمریکا (بیش از شصت دانشگاه)شاهد بودیم. دانشگاه‌های معروف ایالت‌های مختلف آمریکا در چند روز بعد از عملیات وعده صادق جهانی از انعکاس آینه‌وار حقیقت را به نمایش گذاشتند که انسان به آینده امیدوار می‌شود.
در کمتر از دو سال پیش بود که همین رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اینستاگرام تلاش داشتند فضای دانشگاهی و روح دانشجویی دانشجویان ایران را به هر نحو ممکن بر هم بزنند و دانشجویان را در مقابل نظام جمهوری اسلامی و مردم قرار بدهند؛ اما! خدا بر جای حق نشسته و حالا رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های غربی و سخنگویان مختلف حاکمیت آمریکا و غرب و رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معاند فارسی زبان، دانشجویان معترض به کشتار مردم غزه و جنایات رژیم صهیونیستی را نیروهای نیابتی ایران معرفی می‌کنند و ابراز می‌دارند که این دانشجوها تحت تبلیغات ایران دست به این اعتراضات زده اند؛ اعتراضاتی که حتی پای پلیس فدرال آمریکا و تک تیراندازها را نیز به روی پشت‌بام دانشکده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف باز کرد و وجوهی از آزادی بیان آمریکایی چنان نمایان شد که حالا به جرات ما می‌توانیم در اعتراض به خشونت پلیس آمریکا نسبت به دختران و زنان دانشجو- که در بین آنها اساتید صاحب‌نامی نیز حضور دارند- شعار «زن، زندگی، آزادی» بدهیم و خواننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف را برای خواندن ترانه «برای خواهرم، خواهرت و... » ترغیب کنیم.
این جنبش دانشجویی با توجه به ماهیت موجودی خود انحصار به دانشگاه‌های آمریکایی ندارد و جالب این است که تسری بسیار تند و تاثیرگذاری نیز بر روی دانشگاه‌های اروپا نیز داشته و دانشگاه‌های مختلف کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان نیز شعله‌ور شده‌اند و خشم اعتراض دانشجوها نسبت به ریاکاری رسانه‌ای جهان غرب و جنایات رژیم صهیونیستی تک‌به‌تک دانشگاه‌ها را در می‌نوردد و به سرتاسر جهان رسیده است.
بارها از جریان‌های مخرب و منفی موجود در شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی و فضای اینستاگرام صحبت به میان آمده و در همین ستون درخصوص این جریان‌ها صحبت کرده‌ایم؛ اما! کمپین و یا همان «پویش بلاگرهای جهانی در حمایت از ایران» و بیان حقایق جنایات رژیم صهیونیستی، دارای این پیام است که فعالیت مؤثر رسانه‌ای و استمرار حضور در مسیر آگاهی بخشی می‌تواند روشنایی ذهن و فکر و اندیشه مردم را در پی داشته باشد و جامعه را از آسیب‌های احتمالی در امان 
نگه دارد..